آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انفجارها در کابل؛ ضعف طا-لبان یا قدرت داعش

اشتباه راهبردی طا-لبان در مقطع کنونی، حساب باز کردن روی فساد دولت پیشین و مرتبط انگاری داعش با تبلیغات رسانه‌ای است که در ماه‌های آینده چالش بزرگی در برابر آنان خلق می‌کند و امنیت نسبی شهرها را نیز شبیه آخرین روزها حکومت اشرف غنی خواهد ساخت

شکوهمند- خبرگزاری دید
مقامات طا-لبان همواره روی دو مسئله تاکید عام و تام داشته‌اند که یکی را از افتخارات خود می‌دانند و دومی را فتنه‌ای که از سوی «دشمن» برجسته می‌شود- امنیت سراسری و گروه تروریستی داعش.
در چهارماهه تسلط طا-لبان بر کل کشور، مجموعه‌ای از رخدادها و رویدادهایی واقع شده که مدعای نخست و دوم طا-لبان را به چالش می‌کشد و در واقع میدان مانور مقامات آنان را در محدوده رسانه‌ها و پیام‌ها و تریبون‌های یک جانبه قالب بندی می‌کند.
در این قید زمانی، اختطاف تاجران و داکتران در شهرها افزایش یافت، ترورهای هدفمند و بی‌هدف به شدت برجسته شد، تصفیه حساب با مقامات نظامی حکومت پیشین به رغم فرمان عفو عمومی طا-لبان ادامه یافت، دزدی‌های مسلحانه به شدت ادامه یافته و گروه تروریستی داعش نیز در کابل و ولایات مختلف قدرت نمایی می‌کند.
در همین زمان مورد نظر، حملات خونبار و هولناک گروه داعش بر مساجد شیعیان و مردم شیعه در غرب کابل، همانند حملات در حکومت پیشین ادامه یافت که آخرین مورد آن روز جمعه گذشته دست کم ۲ کشته و ۴ زخمی برجای گذاشت.
این رویدادهای جنایی و تروریستی در واقع در نخست خط بطلانی است بر ادعای مقامات طا-لبان مبنی بر کنترول اوضاع و تامین امنیت و در ثانی، نشان از دو موضوع دیگر می‌دهد.
قدرت داعش: احتمالاً بر خلاف ادعای طا-لبان، داعش یک سازمان کوچک و ضعیف نیست که به راحتی سرکوب شده و فتنه آن می‌خوابد. برعکس، داعش یک سازمان مخوف و دهشت افکن ظهور کرده که با انجام حملات پیچیده انتحاری و انفجاری در کابل و ولایات علیه طا-لبان دهن کجی کرده و نشان می‌دهد که رقیب سرسختی علیه آنان است؛ زیرا ایدئولوژی داعش نیز شباهت زیادی به طرف فکر سازمان طا-لبان دارد و هردو پوتانسیل سرباز گیری از میان توده‌های مردم را دارند. در این مسئله باید توجه داشت که داعش قدرتمند تر از آنی است که بزرگنمایی «دشمن» خوانده شود. این گروه نشان داده که سر شوخی ندارد و اگر همین اکنون به شدت سرکوب نشود، ظرفیت آن را دارد که هم حکومت طا-لبان را به چالش جدی بکشاند و هم جوی خون در جامعه جاری کند.
ضعف طا-لبان: موضوع ثانوی در بحث داعش، ضعف طا-لبان است. بزرگترین ضعف طا-لبان ورشکستگی اقتصادی، مسدود شدن دارایی‌های ارزی کشور، تحریم بین‌المللی علیه رهبران آن و عدم رسمیت نظام طا-لبان است. درست است که طا-لبان ماشین جنگی ایدئولوژیک دارد، ولی از سوی دیگر نبود امکانات در حالی که اکنون این گروه از یک تحریک شورشی مبدل به نهاد دولت شده، جدی تر رخ می‌نماید و در واقع تاکتیک جنگ گوریلایی طا-لبان به داعش تفویض شده و لکش طا-لب ناگزیر به جنگ کلاسیک روی آورده است.
اشتباه راهبردی طا-لبان در مقطع کنونی، حساب باز کردن روی فساد دولت پیشین و مرتبط انگاری داعش با تبلیغات رسانه‌ای است که در ماه‌های آینده چالش بزرگی در برابر آنان خلق می‌کند و امنیت نسبی شهرها را نیز شبیه آخرین روزها حکومت اشرف غنی خواهد ساخت.
با این تفاصیل، دم دست ترین تحلیلی که می‌توان ارائه داد، این است که طا-لبان نقاط ضعف بسیار جدی و پر شمار دارند و از سوی دیگر، داعش نیز تبلیغات محض رسانه‌های «دشمن» نیست و عملاً هل من مبارز می‌خواهد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا