برگزیدهتحلیلسیاست

اهداف سفر رییس‌جمهور به اقیانوسیه و جنوب شرق آسیا؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها

رییس‌جمهور غنی در صدر هیئتی، عازم کشورهای استرالیا، سنگاپور و اندونیزیا شده است. هدف اصلی این سفر، تبادل نظر و گسترش ارتباطات میان افغانستان با این کشورها خوانده شده است که در راستای تحقق آن، موافقت‌نامه‌های اقتصادی، توسعه‌یی و همکارهای تخنیکی نیز با این کشورها به امضا خواهد رسید.

استفاده از تجارب این کشورها در بخش نهادسازی، رشد و توسعه اقتصادی، فرصت‌های مناسبی را برای افغانستان فراهم می‌سازد و این کشورها نیز با توجه به تهدیدها و نقاط مشترک، علاقمند همکاری‌های لازم با افغانستان هستند.

استرالیا، سنگاپور و اندونیزیا جایگاه خاصی در حلقات سیاست خارجی افغانستان دارند و حکومت وحدت ملی همواره بر استفاده تطبیقی از تجارب این کشورها، تاکید دارد…

افغانستان و استرالیا

کشور استرالیا یکی از متحدان عمده‌ی افغانستان در یک و نیم دهه گذشته به حساب می‌رود؛ این کشور برای ایجاد و تقویت ثبات و امنیت، رشد اقتصادی، آموزش نیروهای امنیتی، نهادسازی و ارتقای ظرفیت بشری ادارات، همکاری در رشد علم و دانش و… طی چند سال گذشته، کمک‌های قابل ملاحظه‌ای به افغانستان کرده است.

در حال حاضر نیروهای امنیتی این کشور در قالب نیروهای حمایت قاطع، مصروف آموزش و تربیت نیروهای امنیتی افغانستان است و این کشور متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه نیز ۶۰۰ میلیون دالر به افغانستان کمک کند. مقامات استرالیا اعلام کرده است که این کشور علاقمند است تا در بخش‌های مواد مخدر، تامین امنیت، ارتقای ظرفیت، حقوق بشر، زنان و کودکان، زراعت و… با افغانستان همکاری کند.

استرالیا در بخش استخراج معادن، رشد و توسعه زراعت و مالداری تجارب کم‌نظیری در سطح جهانی دارد و یکی از پنج بهترین کشور جهان با صادرات ده‌ها میلیارد دالری در این حوزه شمرده می‌شود. علاقمندی به همکاری و تجارب فراوان استرالیا در بخش‌های فوق، سبب تشویق بیشتر افغانستان برای جلب و جذب همکاری دوامدار و گسترده این کشور شده است. در حال حاضر، علاوه بر وجود موافقت‌نامه‌های استراتیژیک و همکاری‌های دوامدار میان دو کشور، در سفر فعلی رییس‌جمهور نیز موافقت‌نامه‌های جدیدی با این کشور امضا شده است. براساس توافقنامه جدید، استرالیا افغانستان را در بخش‌های زیربنا، آموزش و پرورش، اشتغال زنان، زراعت، مدیریت آب و برنامه‌های مبارزه علیه فساد کمک خواهد کرد.

افغانستان و سنگاپور

سنگاپور در حلقه چهارم سیاست خارجی افغانستان قرار دارد و این کشور آسیای جنوب‌شرقی، درس‌های بسیاری در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و تجارت و نهادسازی برای افغانستان دارد. سنگاپور پس از کسب استقلال محل کشمکش‌های سیاسی همسایه‌های قدرتمندش بود و از نظر جیوپولیتیک، وضعیت مشابه افغانستان را پشت سر گذراند. جلب حمایت‌های مالی و سیاسی امریکا و بریتانیا، سبب شده این کشور به نوعی توازن قدرت را میان همسایه‌های قدرتمندش برقرار بسازد و به کانون همکاری اقتصادی این کشورها تبدیل شود.

تلاش‌های وسیع این کشور در تبدیل‌شدن به شاهراه ترانزیت هوایی کشورهای غربی و جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی، هم‌اکنون از سنگاپور کشور قدرتمند در حوزه‌ی رشد و توسعه اقتصادی ساخته است که از آن به نام«ببر» آسیا، یاد می‌شود.

این کشور در بخش مبارزه با فساد اداری، ساده‌سازی قوانین و مشوق‌های جذب سرمایه‌گذاری بیرونی نیز تجارب فراوانی برای افغانستان دارد. سیاست افغانستان برای تبدیل‌شدن به نقطه ثقل ترانزیت منطقه، نیازمند ایجاد بندرگاه‌های مدرن و مجهز خشکه است که سنگاپور در این بخش نیز می‌تواند به افغانستان کمک کند.

سنگاپور نیز به دلیل تهدیدات که از ناحیه بحران خفته در آسیای مرکزی و جنوبی احساس می‌کند، علاقمند تغییر وضعیت در افغانستان به عنوان قلب آسیا است و همین عوامل سبب تشویق هر دو کشور به همکاری‌های بیشتر و بهتر با یکدیگر شده‌اند.

افغانستان و اندونیزیا

اندونیزیا قوی‌ترین اقتصاد جنوب شرق آسیا و بزرگ‌ترین کشور اسلامی از لحاظ جمعیتی است. این کشور در بخش زراعت تجارب فراوانی دارد و می‌تواند فرصت‌های چشمگیری را برای افغانستان مساعد بسازد. هم‌اکنون نزدیک به پنجاه میلیون شهروند این کشور مصروف کارهای زراعتی هستند. در بخش معدن مخصوصاً گاز و نفت نیز این کشور، تجارب و دانش مسلکی دارد و علاقمند همکاری با افغانستان. صنعت گردشگری نیز رونق قابل ملاحظه‌ای در این کشور دارد و می‌تواند تجارب خود را برای رشد و توسعه صنعت توریزم در اختیار افغانستان قرار دهد.

افراط‌گرایی و تروریزم، مشترکات دینی و مذهبی و… از مشترکات دو کشور است. اندونیزیا نیز از قبال افراط‌گرایی تهدید می‌شود و ضربه‌هایی از این ناحیه متحمل شده است که نمونه آن حملات بالی بود. به همین دلیل، در یک نشست مشترک میان علمای دینی افغانستان و اندونیزیا، افراط‌گرایی یک تهدید مشترک خوانده شد.

گسترش سیاست خارجی و فرصت‌های پیش‌رو

افغانستان هم‌اکنون با کشورهای جهان- به استثنای پاکستان- روابط حسنه دارد و تلاش‌ها بر این است که منش دیپلوماتیک به یک ظرفیت مناسبی برای استفاده از تجارب و حمایت‌های تخنیکی و مسلکی کشورهای دیگر مبدل شود. گسترش سیاست خارجی افغانستان در قالب پنج حلقه مطروحه، ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌های در اختیار افغانستان در بخش تقویت نیروهای امنیتی، ارتقای ظرفیت، رشد و توسعه اقتصادی، رشد زراعت و مالداری و نهادسازی فراهم می‌سازد.

بدون شک، تهدیدهای احتمالی ناشی از تقویت افراط‌گرایی و تروریزم در افغانستان، در سطح جهانی بستر همکاری و مساعد برای افغانستان را فراهم ساخته است و به نظر می‌رسد حکومت افغانستان تلاش‌های وسیعی را در راستای استفاده از این ظرفیت بالقوه و تبدیل آن به همکاری‌های گسترده عملی آغاز کرده است و به اذعان آگاهان امور بین‌الملل، دستاوردها و موفقیت‌های کلانی نیز در حوزه سیاست خارجی نصیب افغانستان شده است.

ضیا دانش- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا