آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اهداف پنهان تغییر در تیم مذاکره کننده طالبان!

رهبر طالبان چهار عضو تیم مذاکره کننده هر یک ( امیر خان متقی، مولوی جان محمد مدنی، ضیاءالرحمن مدنی و شیخ سید رسول) و پنج عضو دیگر دفتر قطر( داکتر صالح، منیر سادات، جهانگیروال، عبید عبد و قاضی سعیده جان ) را برکنار نموده است.

شورای رهبری طالبان تغییر در هیئت مذاکره کننده گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و یا هم ایجاد تغییرات کلی در این تیم را بررسی می‌کند.
یکتن از اعضای ارشد رهبری گروه طالبان می‌گوید مولوی هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه تصمیم دارد به منظور پیشبرد بهتر امور مذاکرات طالبان با رهبران سیاسی افغانستان، ملا یعقوب فرزند ارشد ملا عمر را به عنوان رییس کمیسیون نظامی طالبان منتصب کند.
این عضو رهبری طالبان می‌گوید « اعضای شورای رهبری » بالای تعیین هیئت جدید مذاکره کننده برای مذاکرات بین‌الافغانی بحث و گفت‌وگو دارند که اعضای این تیم جدید مرکب از اعضای شورای رهبری تحت نظر مستقیم امیرالمومنین (شیخ هبت‌الله آخوندزاده ) کار خواهد کرد.
نامبرده افزود پیشنهاد دیگری نیز در شورای رهبری مطرح گردیده که بر اساس آن اعضای جدیدی به تیم مذاکره کننده ملحق شوند تا این تیم تحت نفوذ فرد یا گروهی قرار نداشته باشد .
این مقام طالبان که نمی‌خواهد از وی نامبرده شود می‌گوید: «هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و انتظار می‌رود این پیشنهاد در جلسه در روزهای آینده مطرح گردد».
رهبر طالبان چهار عضو تیم مذاکره کننده هر یک ( امیر خان متقی، مولوی جان محمد مدنی، ضیاءالرحمن مدنی و شیخ سید رسول) و پنج عضو دیگر دفتر قطر( داکتر صالح، منیر سادات، جهانگیروال، عبید عبد قاضی سعیده جان ) را برکنار نموده است.
محمد قاسم یکتن از اعضای شورای رهبری تازه به تیم مذاکره کننده به عوض امیر خان متقی کسی که قبلاً قطر را ترک کرده است ملحق گردیده است.
این مقام طالبان می‌گوید، طالبان در نشست شورای رهبری در ماه رمضان به آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در صورتی که ایالات متحده در راستای تطبیق توافقنامه مبنی بر رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالب گام بردارد رای داده‌اند.
رهبر طالبان از علمای دینی این گروه در رابطه به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نظر خواسته بود که آن‌ها درین زمینه نظر مثبت ارایه نموده‌اند.
به گفته این مقام طالبان، تصمیم آخوندزاده طی ماه گذشته مبنی بر انتصاب ملا یعقوب به حیث رییس کمیسیون نظامی طالبان اعضای شورا را که از موضوع اگاهی نداشتند حیرت زده ساخته است، زیرا رهبر طالبان در مسایل بزرگ معمولاً با اعضای شورای رهبری مشورت می‌کرد.
« ملا یعقوب بعداً خود با اعضای شورای رهبری طالبان دیدار نموده تا آن‌ها را رسماً از انتصاب خویش با خبر ساخته و در زمینه خواهان جلب همکاری گردد».
وی افزود، انتصاب ملا یعقوب گامی برای (متوقف ساختن تماس‌های غیر مجاز) یکتن از رهبران ارشد طالبان با سایر فرماندهان نظامی این گروه بوده است.
این عضو رهبری طالبان می‌گوید در نشست بعدی شورای رهبری در مورد اجندای مذاکرات بین‌الافغانی که بزودی برگزار می‌گردد تصمیم گرفته خواهد شد.
زمان بندی برای آغاز گفت‌وگوها به تاریخ ۱۰ مارچ صورت گرفته بود، اما طالبان تا رهایی آخرین تن از ۵۰۰۰ زندانی شان از پیوستن به این پروسه خود داری کردند.
به اساس توافقنامه‌ای که میان طالبان و ایالات متحده در ماه فبروری به امضا رسید، تا تاریخ ۱۰ مارچ یعنی روز نخست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ۵۰۰۰ زندانی طالبان و نزدیک به ۱۰۰۰ زندانی حکومت افغانستان آزاد ساخته می‌شود.
بربنیاد گفته‌های جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی، حکومت افغانستان تاکنون ۳۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد ساخته است.
رییس جمهور اشرف غنی هفته گذشته اعلام كرد كه ۲۰۰۰ زندانی دیگر طالبان نیز به زودی آزاد می‌شوند كه روند آزادسازی ۵۰۰۰ زندانی طالبان را كه بخشی از توافقنامه میان طالبان و ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، تكمیل می‌كند.
او از طالبان خواست تا زندانیان دولتی را از بند رها کنند، ولی تاکنون طالبان نزدیک به ۵۰۰ زندانی حکومت افغانستان را آزاد کرده‌اند
حکومت افغانستان در ماه مارچ تیم ۲۱ نفره‌ای را غرض گفت‌وگوها به رهبری معصوم استانکزی رییس پیشین امنیت ملی اعلام نموده که داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه جریان پروسه صلح با طالبان را نظارت خواهد نمود.
سهیل شاهین سخنگوی طالبان می‌گوید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر برگزار می‌گردد اما دو تن از اعضای رهبری طالبان به دیلی تایمز گفته‌اند که تاکنون در مورد محل و زمان برگزاری نشست تصمیم اتخاذ نگردیده است در حالی که گزارش‌ها حاکیست که گفت‌وگوها قرار است در ماه آینده در قطر برگزار گردد.

نویسنده

طاهر خان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا