آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

اهدای نخستین جایزه صلح ابن سینا به «مایکل بیری»

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان نخستین جایزه صلح «ابن سینا» را به «مایکل بیری» فرهنگ شناس فرانسوی که تحقیقات مستمری را در حوزه فرهنگ تمدن پارسی به ویژه مکتب «مینیاتوری» هرات انجام داده، اهدا کرد.


انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان نخستین جایزه صلح «ابن سینا» را به «مایکل بیری» فرهنگ شناس فرانسوی که تحقیقات مستمری را در حوزه فرهنگ تمدن پارسی به ویژه مکتب «مینیاتوری» هرات انجام داده، اهدا کرد.
داوود مرادیان رییس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در مراسم اهدای این جایزه که روز دوشنبه (۲ میزان) با حضور ده‌ها تن از اندیشمندان، اساتید و فعالان حوزه فرهنگی و شماری از سفیران کشورهای خارجی مقیم کابل برگزار شد، گفته است:«منطقه ما نیاز مبرم به همکاری میان فرهنگ‌ها برای صلح دارد.»
وی افزوده است:« در شرایطی که افغانستان و منطقه در یک بحران جنگی و خشونت به سر می‌برد، این مرکز برای بازیابی شکوه فرهنگی این سرزمین و داشته‌های غنی تمدنی آن اقدام به چنین کاری کرده است.»
«رهنور زریاب» نویسنده و دانشمند کشور که از سخنرانان این نشست بود، درباره فرهنگ و همکاری‌ فرهنگ‌ها برای صلح سخن گفت و افزود که داد و ستدهای فرهنگ فراوان در میان جوامع بشری وجود داشته است.
وی با اشاره به نظر«ویل دورانت» در حوزه تاریخ تمدن جهان که در آن از میراث شرق یاد کرده و معترف به مرکزیت شرق به عنوان گهواره تمدن و فرهنگ بشری است، گفت که هنگامی که تمدن های مغرب زمین در یونان و روم رشد کردند در مشرق زمین نیز تمدن‌ وجود داشت.
وی با اشاره به سیر رفت و برگشت داشته‌های علمی و فرهنگی میان تمدن شرق و غرب، افزوده است که در همه ادوار نمونه های داد و ستد فرهنگی مشهود است، اما امروز متأسفانه ما دیگر شاهد مبادله فرهنگی نیستیم، بلکه تهاجم فرهنگی از یک سو به دیگر طرف‌ها جریان دارد.
«مایکل بیری» که جایزه «صلح ابن سینا» را از سوی مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان دریافت کرد، متولد امریکا و مقیم فرانسه است و به عنوان افغانستان شناس نزد فعالان فرهنگی شناخته می شود.
او در تشریح یافته‌های خود گفت که آثار و کارهای نقاشی اثرگذار در هرات مانند «کمال الدین بهزاد» مورد بررسی قرار گرفت و اثر گذاری آن بر هنر نقاشی غرب محقق شده و می توان اثر آن را در نقاشان معروف فرانسوی و غربی از جمله «آنری ماتیس» دید.
آقای بیری گفت که همکاری جدی بین نقاش معروف آن روز هرات و شاعر قرن نهم «عبدالرحمان جامی» وجود داشته است و جامی در شعرهایش به کارکردهای بی نظیر بهزاد اشاره کرده و کارهای بهزاد را با نمادهای عرفانی تشبیه کرده است.
وی همچنان گفته است که به زودی یافته‌های خود را در این حوزه چاپ و در اختیار مردم افغانستان قرار خواهد داد.
جایزه صلح ابن سینا قرار است هر سال بر اساس ارزیابی میدانی از عمل‌کرد اندیشمندان و اساتید که کارکردشان به نوعی معطوف به فهم ، ترویج و استقرار صلح باشد، اهدا شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا