آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اهمیت راهبرد ارتباطی در کمپاین‌؛ چگونه باید پیروز انتخابات شد

می‌توان چنین جمع‌بندی کرد که باتوجه به حضور کاندیداهای زیاد و اهمیت تبلیغات در دنیای امروز، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهت کسب اعتماد عمومی، یکی از ضرورت‌های جدی نامزدان انتخابات می‌باشد.


انتخابات از مولفه‌های اساسی دمکراسی و عامل پایدار برای ثبات مردم‌سالاری است. آن‌چه در جریان انتخابات میان همه کشورهای دنیا مشترک به‌ نظر می‌آید، تبلیغات و کسب اعتماد عمومی جهت اخذ رای آنان است. این مورد از گذشته‌های دور وجود داشته و اکنون به‌ شدت جریان دارد.
در انتخابات کشورهای توسعه‌یافته، تبلیغات و کمپاین سرنوشت نامزدان را تعیین می‌کند. نامزدان انتخابات با استفاده از بروزترین و تاثیرگذارترین تاکتیک‌ها، افکار عمومی را سمت‌وسو می‌دهند. در جریان کمپاین از نوع صحبت کردن، تا لباس پوشیدن و طرز حرکات و… تا اعلام برنامه‌های مشخص، همه از اهمیت اساسی برخوردار است.
با این ‌وجود، یکی از مولفه‌های مهم استفاده از وسایل ارتباطی در سطح بزرگ مانند تلویزیون‌ها، روزنامه‌ها و وبسایت‌ها و در سطح کوچک، شبکه‌های اجتماعی، بروشورها، اوراق تبلیغاتی، پوسترها و… است. به ‌صورت کلی، استفاده بهینه و به‌ جا از این موارد را می‌توان کاربرد مهارت ارتباطی در انتخابات دانست.
آن‌چه در این میان بسیار مهم به‌ نظر می‌رسد، رابطه‌ عمیق وسایل ارتباطی با تبلیغات است. به ‌بیان دیگر، بخش مهمی از کار رسانه‌ای به تبلیغات بر می‌گردد. به‌همین دلیل، توجه استراتژیک به رسانه و استفاده مطلوب از آن، از ویژگی‌های یک نامزد پیشتاز به‌ شمار می‌رود.
هرچند در این کشور، به‌ دلیل بی‌سوادی و نبود فرهنگ مطالعه، خواندن روزنامه‌ها بسیار کم است، اما جایگاه تلویزیون و سپس شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. تلویزیون‌ها به‌ دلیل عامه‌بودن، نقش برازنده‌‌ای دارند. از طرفی دیگر برای رقابت با دیگر نامزدها و رسیدن به موفقیت، تبلیغات نظام‌مند از نیازهای اساسی و عوامل مهم پیروزی به‌شمار می‌رود.
با این‌وصف، می‌توان چنین جمع‌بندی کرد که باتوجه به حضور کاندیداهای زیاد و اهمیت تبلیغات در دنیای امروز، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهت کسب اعتماد عمومی، یکی از ضرورت‌های جدی نامزدان انتخابات می‌باشد. فراموش نکنیم که استراتژی ارتباطی فقط رفتن به نشست‌های رسانه‌ای و یا برگزاری کنفرانس‌های مردمی نیست؛ بلکه به برنامه‌های مشخص نیاز دارد. هرچند این نوشتار در پی آن نیست تا موضوعی برای نامزدان ارائه کند، اما به‌عنوان مثال می‌توان گفت نامزدی می‌خواهد روی آموزش و پرورش در افغانستان تمرکز کند. او می‌تواند با چینش یک‌سری راهکارهای لازم و مهم و ارائه آن از طریق رسانه‌‌ای مشخص، توجه مخاطبان را جلب کند. بدون شک، آموزش و پرورش درصورتی می‌تواند معیاری شود که وزیر فوق‌العاده و خادم از سوی مجلس رای بیاورد؛ به‌ همین دلیل، نقش مجلس نمایندگان در انتخاب و یا رد چنین وزیری برجسته است.
چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز جزء مهارت‌های ارتباطی به حساب می‌آید. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که هرنامزد که واقعاً قصد خدمت و رفتن به مجلس را داشته باشد، باید یک طرح تبلیغاتی دقیق و قابل تطبیق از طریق رسانه‌های جمعی را عملی کند؛ چرا که استراتژی ارتباطی یکی از عوامل مهم است که با عوامل دیگر دست به دست هم داده، پیروزی یک نامزد را حتمی می‌سازد.
سیدعبدالبصیر مصباح، استاد دانشگاه بغلان و پژوهشگر ارتباطات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا