آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

اوج مخالفت‌ها با فهرست حکومت برای نشست قطر

حکومت در واکنش به این انتقادات گفته است که فهرست اعضای هیئت کابل برای شرکت در نشست قطر، توسط شورای رهبری مصالحه ترتیب شده است.

فهرست هیئت اعزامی حکومت افغانستان به نشست قطر، با واکنش‌ها و انتقادات منفی توام با نیش و کنایه روبه‌رو شد. این انتقادات بیشتر تعدد نام‌ها در فهرست و چگونگی ترکیب این هیئت را نشانه گرفته‌ است.
گروه طالبان در کنایه‌ای نسبت به این فهرست گفته که نشست قطر یک نشست منظم است، نه مراسم عروسی یا مهمانی در هوتلی در کابل.
رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، نیز از تعدد نام‌ها در این فهرست انتقاد و این بیت فردوسی را از شاهنامه نقل کرده است:«سیاهی لشکر نیاید به کار – یکی مرد رزمی به از صد هزار».
به گفته او، بهتر آن بود که ۲۵ نفر به جای ۲۵۰ نفر در نشست قطر شرکت می‌کردند و حامل پیام مردم در این نشست می‌بودند. آقای نبیل با کنایه‌ای گفته است که نتیجه شرکت «لشکرگونه» در نشست قطر از همین حالا روشن است و به زعم او از آرزوهای جمعیت سی میلیونی کشور در این نشست به درستی نمایندگی نخواهد شد.
اما عطامحمد نور ریییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی از «فراگیر نبودن» و «حکومتی بودن» فهرست انتقاد کرده است.
او گفته است که بیش‌تر نام‌های شامل این فهرست، حکومتی هستند و نام‌های افرادی با پایگاه‌های وسیع اجتماعی و سیاسی در آن دیده نمی‌شود.
زنان ولایات درگیر جنگ نیز از غایب بودن نام خود در این فهرست انتقاد کرده‌اند.
امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی و سرپرست پیشین وزارت امور داخله، گفته است که او قصد ندارد در نشست قطر شرکت کند. آقای صالح نیز یکی از کسانی است که نامش در فهرست ۲۵۰ نفری هیئت اعزامی دولت در این نشست درج شده است.
او گفته که به دلایل «تخنیکی و شخصی» قصد شرکت در نشست قطر را ندارد. آقای صالح، تفصیل این دلایل را ذکر نکرده است. امرالله صالح از جانب دیگر تاکید کرده است که گروه طالبان با خودداری از گفت‌وگوی مستقیم با دولت و تاکید بر ادامه کشتار مردم و ماموران دولتی، مانع اصلی صلح و ترقی در کشور است.
حکومت در واکنش به این انتقادات گفته است که فهرست اعضای هیئت کابل برای شرکت در نشست قطر، توسط شورای رهبری مصالحه ترتیب شده است. شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته که حکومت هیچ نقشی در تهیه و ترتیب این فهرست نداشته است.
به گفته او، در ترکیب هیئت نمایند‌گان تمامی طرف‌ها عضویت دارند.
شورای رهبری مصالحه نیز انتقاد حکومتی بودن را بر این فهرست وارد نمی‌داند. حبیبه سرابی عضو شورای رهبری مصالحه می‌گوید که فهرست تهیه‌شده حکومتی نیست، بلکه بر پایه فهرست‌هایی تهیه شده است که از سوی احزاب، جریان‌های سیاسی، جامعه مدنی و زنان در اختیار این شورا قرار داده شده بود.
خانم سرابی که ریاست کمیته‌ مسئول تهیه این فهرست را نیز برعهده داشت، انتقادات در پیوند به طولانی بودن فهرست و نیز غیبت زنان ولایات درگیر جنگ در این فهرست را می‌پذیرد.
یک روز پس اعلام فهرست هیئت اعزامی به نشست قطر، محمداشرف غنی در قصر سلام‌خانه ارگ ریاست جمهوری با اعضای این هیئت دیدار کرد.
رییس جمهور غنی در سخنانی در این دیدار، تشکیل هیئت دولت برای شرکت در نشست قطر را یک دستاورد مهم برای رسیدن به صلح پایدار و باعزت در کشور توصیف کرد.
داکتر عبدالله، حامد کرزی، محمدکریم خلیلی و عبد‌الرب رسول سیاف نیز در این نشست از اعضای هیئت اعزامی دولت خواسته‌اند که تلاش به خرج دهند تا از تمامی طرف‌ها در نشست قطر نمایندگی کرده و راهی را برای رسیدن به صلح پیدا کنند.
فهرست ۲۵۰ نفری هیئت اعزامی دولت به نشست قطر روز دوشنبه ۲۷ حمل، اعلام شد. یک پنجم اعضای این هیئت را زنان تشکیل می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا