آخرین اخبارافغانستان

اوضاع کنونی کشور برگزاری انتخابات شفاف را دشوار کرده است

کمیسیون مستقل انتخابات و برخی نهادهای حامی آن گفتند که در کنار مشکلات امنیتی، دشواری‌های اقتصادی، مشخص‌نشدن فهرست رای‌دهندگان، حوزه‌ها و مراکز انتخاباتی و نبود اپوزیسیون قوی در برابر حکومت، برگزاری انتخابات شفاف و سراسری را دشوار کرده است.
کمیسیون مستقل انتخابات کشور در یک نشست خبری روز گذشته با برخی نهادهای حامی برگزاری انتخابات و فعالان مدنی تاکید کرد: در حالی که بیش از ۴۰ درصد خاک کشور از کنترول دولت بیرون است، اعلام زمان برگزاری انتخابات درست نیست.
نعیم ایوب‌زاده، رییس فیفا گفت: برگزاری انتخابات قابل قبول در این وضعیت، کار بسیار دشواری است.
آقای ایوب‌زاده به تضمین استقلال کمیسیون‌های انتخاباتی تاکید کرد و افزود: اگر این مشکلات و مداخلات باقی بماند، برگزاری انتخابات شفاف ممکن نخواهد بود و کشور به بحران کشیده خواهد شد.
نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که مشکلات زیادی در عرصه انتخابات وجود دارد، تاکنون امنیت اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی تامین نشده و با گذشت یک و نیم ماه از معرفی سه نامزد ریاست دبیرخانه این کمیسیون، هنوز شخص نهایی از سوی ریاست‌جمهوری تعیین نشده است.
عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز تاکید کرد که اگر آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و سراسری گرفته نشود، برگزاری آن ممکن نخواهد بود.
وی افزود که اگر امنیت تامین نشود و آمادگی‌های مثل، ترتیب فهرست رای‌دهندگان و تعیین حوزه‌های انتخاباتی گرفته نشود، انتخابات«نیمه جان» برگزار می‌شود که مشروعیت نخواهد داشت.
بر اساس ماده ۸۳ قانون اساسی، مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه سرطان سال پنجم کاریشان بعد از اعلام نتایج انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات پارلمانی باید ۳۰ تا شصت روز قبل از پایان دوره کاری مجلس نمایندگان برگزار شود.
حکومت از برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه‌های اکتبر و نوامبر سخن گفته است؛ اما بنا به گفته‌های مسوولان این کمیسیون، برگزاری انتخابات شفاف و سراسری به تاریخ پیشنهادی حکومت ناممکن به نظر می‌رسد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا