آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اولتیماتوم جمعیت اسلامی به حکومت؛ حرکت‌های مدنی نخستین گزینه است


شورای رهبری جمعیت اسلامی با تعیین ضرب‌العجل برای حکومت در راستای پذیرفتن خواست‌های این حزب گفته است که اگر حکومت خواست‌های آن‌ها را نپذیرد، حرکت‌های گسترده مدنی را آغاز خواهد کرد.
گفته می‌شود که صلاح‌الدین ربانی با برخی از اعضای دیگر حزب جمعیت اسلامی که شنبه‌شب به هدف گفت‌وگو با آقای عطا محمد نور به شهر مزار شریف رفته بودند، به کابل بازگشته است.
به گزارش خبرگزاری دید، حزب جمعیت اسلامی می‌گوید که صلاح‌الدین ربانی و برخی دیگر از اعضای این حزب، شب گذشته با عطا محمد نور، در شهر مزار شریف دیدار و در باره برنامه‌های این حزب و چگونگی آغاز گفت‌وگوها با حکومت رای‌زنی کرده‌ است.
در همین حال، ذبیح الله فطرت یکی از سخنگویان جمعیت اسلامی گفته است در این نشست، توافق شد که اگر حکومت در روزهای آینده به خواست‌های آنان توجه نکند پس از اعلام یک ضرب‌العجل، برنامه‌های مدنی این حزب آغاز خواهد شد.
آقای فطرت گفت:« در صورتی که حکومت افغانستان تا روزهای آینده به خواست جمعیت اسلامی و اعلامیه جمعیت اسلامی واکنش نشان ندهد، طبیعی است که حزب جمعیت اقدامات بعدی خودرا از طریق تعیین ضرب‌العجل و ارایه برنامه‌های گسترده مدنی پیشکش می‌کند.»
این سخنگوی جمعیت اسلامی همچنان این گفته را که ممکن است از گزینه نظامی استفاده شود، رد کرده و می‌گوید که این حزب به عنوان یک تشکل بزرگ سیاسی طرفدار استفاده از گزینه نظامی نیست و باید تمام مشکلات از راه سیاسی حل شود.
او تصریح کرد:«به هیچ‌گونه ما طرفدار کشمکش‌های نظامی نیستیم. جریان سیاسی ما معتقد به دموکراسی است و باور ما این است که هیچ فرصتی ایجاد نمی‌شود که کشمکش‌های نظامی رخ بدهد.»
جمعیت اسلامی که یکی از طرف‌های اصلی تشکیل‌دهنده حکومت وحدت ملی است، خواستار تطبیق تمام مواد توافق‌نامه تشکیل حکومت می‌باشد؛ ولی تنش بین ارگ – سپیدار و این حزب سیاسی پس از آن که حکومت در یک اقدام « یک جانبه » اعلام کرد، عطا محمد نور از ولایت بلخ عزل و شخص جدیدی به عنوان والی بلخ گماشته شده است، به اوج رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا