آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

جاوید کوهستانی:

اولویت امریکا توافق صلح است نه انتخابات

جاوید کوهستانی از آگاهان سیاسی، در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید که طرح حکومت افغانستان به رهبری اشرف غنی برای دولت امریکا قابل قبول نیست و این کشور برای رسیدن به صلح عجله دارد.

براساس گزارش‌ها، روز گذشته زلمی خلیل‌زاد نماینده ارشد امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان کشورهای چین، روسیه و اتحادیه اروپا در پیوند به مذاکرات صلح افغانستان در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرده است.
همزمان با آن، آگاهان سیاسی کشور تاکید می‌کنند که برای ایالات متحده امریکا روند صلح و دست یابی به توافق با گروه طالبان مهم تر از هر بحث دیگر است.
جاوید کوهستانی از آگاهان سیاسی، در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید که طرح حکومت افغانستان به رهبری اشرف غنی برای دولت امریکا قابل قبول نیست و این کشور برای رسیدن به صلح عجله دارد.
این در حالی است که رییس جمهور غنی بارها گفته که او در پی صلح پایدار است و برای رسیدن به صلح با طالبان به پنج سال زمان نیاز است.
زلمی خلیلزاد نماینده ارشد امریکا در روند صلح در پیام عیدی خود نوشته است که برای امریکا صلح اولویت دارد تا مسایل دیگر.
قرار است تا چند روز دیگر آقای خلیلزاد به بروکسل برود و با شماری از کشورهای ذیدخل در قضایای افغانستان دیدار کند
با این همه، منابع معتبر می‌گویند که تفاهم‌نامه صلح میان واشنگتن، نمایند‌گان حوزه مقاومت و طالبان تا پایان ماه اپریل امضا خواهد شد.
این چهره‌ها به نمایند‌گی از حوزه مقاومت داکتر عبدالله، عبدالرب رسول سیاف، یونس قانونی، ملا برادر نماینده طالبان و مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا تفاهم‌نامه صلح را امضا خواهند کرد.
خروج تدریجی نیروهای خارجی، آتش بس دایمی، ایجاد حکومت سرپرست ۱۸ ماهه و خلع سلاح طالبان از بند ‌های دُرشت این تفاهم‌نامه خواهد بود.
حکومت سرپرست به‌طور شورایی اداره می‌شود و برای برگزاری انتخابات‌ کار می‌‌کند.
هیچ‌کدام از اعضای حکومت سرپرست حق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده را ندارد.
حرف از حکومت سرپرست در حالی مطرح می‌شود که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور بارها گفته است که با شکل‌گیری حکومت موقت مخالف است و هرگز اجازه شکل‌گیری چنین حکومتی را نمی‌دهد.
یک منبع از صدارت می‌گوید که ریاست اجرایی با طرح حکومت موقت یا سرپرست مخالف است.
از دید احزاب سیاسی و دسته‌های انتخاباتی، ریاست جمهوری در پی سبوتاژ روند صلح است و آقای غنی سعی دارد از روند صلح استفاده انتخاباتی و سیاسی نماید.
حکومت افغانستان تاکید دارد که روند صلح باید در مالکیت کابل باشد. طالبان تا کنون حاضر نشده که با حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شود.
ویس ابراهیمی از آگاهان سیاسی با اشاره به حمله لفظی حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که حکومت وحدت ملی پی برده است که امریکایی ها سرانجام روی گزینه شکل گیری حکومت موقت کار می‌کنند.
مشاور شورای امنیت ملی کشور به تازگی زلمی خلیلزاد را متهم کرده که او در پی ایجاد حکومت موقت است و در روند صلح اهداف شخصی خویش را دارد.
با این همه، خواستیم دیدگاه سخنگویان ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم، اما موفق به انجام این کار نشدیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا