آخرین اخبارافغانستانسیاست

اولین واکنش طالبان در برابر طرح صلح حکومت: به بهانه صلح تسلیم دولت نمی‌شویم

گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته‌اند که دولت افغانستان «به بهانه صلح» در حقیقت تلاش دارد طالبان تسلیم شود و هدف طرح صلح حکومت را تضعیف این گروه خوانده است نه صلح واقعی.
به گزارش خبرگزاری دید، طالبان در این اعلامیه‌ از شروع عملیات بهاری این گروه با نام «خندق» در کشور خبر داده است و گفته که به نبرد شان علیه حکومت کابل و نیروهای خارجی به رهبری امریکا در این کشور ادامه می‌دهند.
پس از طرح جدید صلح اشرف غنی، رییس جمهوری کشور که در دومین نشست « پروسه کابل» اعلام شد، این نخستین بار است که طالبان به صورت رسمی به این طرح آقای غنی پاسخ می‌دهند.
رییس‏جمهور غنی، اعلام آمادگی کرده بود که بدون هیچ پیش‌شرطی حاضر است با طالبان وارد مذاکرات صلح شود، اعضای این گروه را مورد عفو قرار دهد و این گروه به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.
در همین حال، کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح پیشتر گفته بود که این شورا خواهان آن نیست که طالبان تسلیم شود بلکه خواهان مذاکرات صلح عزتمند است.
طالبان در اعلامیه همچنان گفته‌اند که امریکا خواهان ادامه جنگ در افغانستان است و به همین دلیل به درخواست این گروه برای مذاکرات مستقیم پاسخ منفی داده است.
آمریکا پیشتر مذاکرات مستقیم صلح با طالبان را رد کرده و گفته این گروه باید با کابل وارد مذاکره شود و تاکید دارد که مذاکرات صلح باید «بین‌الافغانی» باشد.
از سویی هم، طالبان گفته است که وجود پیمان استراتژیک میان کابل و واشنگتن به امریکا فرصت ایجاد پایگاه‌های متعدد را داده است تا به گفته این گروه، تنور آتش جنگ را در این کشور گرم نگهدارد.
نیروی‌های امنیتی کشور و ناتو در ماه‌های گذشته عملیات زمینی و هوایی خود را علیه مواضع طالبان تشدید کرده و بدین باورند تا زمانی‌که طالبان مذاکرات صلح را نپذیرند به این روند ادامه می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا