آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اول جوزا؛ اولویت حکومت برگزاری جرگه مشورتی است

رییس جمهور غنی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و دوباره به قدرت رسیدن را مرتبط به ادامه کار حکومت می‌داند.

به دنبال لغو نشست قطر که دومین دور از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خوانده می‌شود، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نوشته است که برخی از کشور‌ها به شمول طالبان از صدای مردم در صلح هراس دارند و به زودی صدای واقعی مردم در لویه جرگه مشورتی صلح بازتاب خواهد یافت.
قرار است حکومت در نهم ماه ثور لویه جرگه مشورتی صلح را برگزار نماید. این جرگه با موجی از تحریم‌ها از سوی دسته‌های انتخاباتی و جریان‌های سیاسی مواجه گردیده است.
مخالفان سیاسی ریاست جمهوری و دسته‌های انتخاباتی به این باور هستند که لویه جرگه مشورتی صلح صرف جنبه کمپاینی و تبلیغاتی دارد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت که این جرگه را تحریم کرده است، گفته که نیازی به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح نیست.
گمانه زنی‌هایی وجود دارد که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح به دنبال ادامه کار حکومت وحدت ملی است.
پس از اول جوزا موعد قانونی و حقوقی حکومت کنونی به پایان می‌رسد و جریان‌های سیاسی می‌گویند که پس از اول جوزا ادامه کار حکومت مشروعیت ندارد.
این موضوع اکنون به نظر می‌رسد که برای رییس جمهور غنی به یک نگرانی مبدل گردیده است وسعی دارد با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح برای ادامه کار حکومت مشروعیت طلبی نماید.
از واکنش آقای مرتضوی می‌توان چنین برداشت کرد که بلی اولویت حکومت برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح است.
به تازگی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نوشته، کسانی که نشست قطر را سبوتاژ کردند همان‌ها لویه جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده اند.
حکومت در حالی روی برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح تاکید می‌کند که هیچ طرف سیاسی با برگزاری این جرگه موافق نیست.
در موجودیت این همه اختلاف و تحریم، دیده شود که نتایج لویه جرگه مشورتی صلح چه خواهد بود.
استدلال نویسنده این است که حکومت به رغم سبوتاژ روند صلح، در لویه جرگه مشورتی صلح بحث ادامه کار حکومت و مذاکرات حکومت‏ محور با طالبان را دنبال خواهد کرد.
آقای غنی از حضور مخالفان سیاسی‌اش در روند صلح هراس دارد. برای همین روی موضوع مذاکرت حکومت محور با طالبان تاکید دارد.
تاکنون طالبان گفت‌وگو نکرده و مذاکره با حکومت برای آنان « خط سرخ» است. با لغو نشست قطر روشن شد که طالبان و قطری‌ها تمایل دارند با جریان‌های سیاسی گفت‌وگو کنند. چیزی که اصلاً به دماغ رییس جمهور غنی خوش نخورده است.
آقای رییس جمهور در پی ادامه کار حکومت وحدت ملی است تا همچنان روی مذاکرات حکومت محور با طالبان پافشاری نماید و در عین حال از این مسئله در انتخابات ریاست جمهوری نیز استفاده نماید. رییس جمهور غنی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و دوباره به قدرت رسیدن را مرتبط به ادامه کار حکومت می‌داند.
او از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است و سخت می‌کوشد تا برای یک بار دیگر به قدرت برسد. جریان‌های سیاسی در مباحث انتخابات و روند صلح به طور کلی با رهبری حکومت مخالفت دارند.
روی این علت، سعی دارد از نمایندگان لویه جرگه مشورتی صلح برای ادامه کار حکومت و مذاکرات حکومت محور مشروعیت بگیرد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا