آخرین اخبارافغانستانسیاست

صالح در دفاع از غنی:

او صلح واقعی می‌خواست، امریکا تصمیم داشت افغانستان را به پاکستان واگذار کند

خبرگزاری دید: امرالله صالح معاون نخست غنی در واکنش به اظهارات مایک پمپئو و در دفاع از غنی گفته است که آقای غنی صلح واقعی می‌خواست اما تصمیم امریکا تحویل دهی افغانستان به پاکستان بود.

مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین امریکا به‌ تازگی در اظهاراتی گفته است که اشرف غنی رییس‌جمهور پیشین افغانستان به ‌شدت مخالف مذاکرات امریکا و طا-لبان بود.

صالح در برابر پمپئو از رییس‌ سابق خود دفاع کرده و در رشته‌توییتی نوشته است: «رییس‌جمهور محمداشرف غنی می‌خواست صلح واقعی بیاید اما تصمیم پنهانی امریکا تحویل‌دهی افغانستان به راولپندی بود تا به‌ گفته‌ خود شان، به جنگ کلان (اوکراین+آینده) آماده شوند».

صالح نوشته است که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ او به پمپئو احتمالات را توضیح داد و یازده دلیل آورد که «دارید کشور ما را به پاکستانی‌ها و تروریست‌ها می‌دهید و این صلح نمی‌آورد».

به ‌گفته‌ صالح، پمپئو در پاسخ‌اش گفت که آنچه می‌تواند این است که امضای «معامله‌ی دوحه را تا ۱۵ روز به تعویق اندازد تا حکومت اشرف غنی طرف‌داران خود را بسیج کند».

معاون پیشین ریاست‌جمهوری افزوده است که امریکا انسانیت را به‌خاطر منافع استراتژیک خود زیر پا کرده است.

‏پمپئو در صحبت‌های خود افزوده است که در افغانستان گروه‌های مختلف سیاسی وجود داشت و دست یافتن به تفاهم در میان گروه‌ها احتمالاً یک مذاکره‌ پنج‌ساله و ده‌ساله را در برمی‌گرفت.

او گفته است که قرار بود این مذاکرات انجام شود؛ اما به ‌گفته‌ او، اشرف غنی حاضر نبود. «رییس‌جمهور غنی حاضر نبود. او نمی‌خواست در این مذاکرات شرکت کند. این تأسف‌برانگیز بود».

وزیر پیشین خارجه‌ امریکا اشرف غنی را متهم به دزدی نتیجه‌ انتخابات سال ۱۳۹۸ خورشیدی نیز می‌کند. پمپئو گفت: «او [اشرف غنی] فقط در تلاش برای انتخاب مجدد خود به ریاست‌جمهوری بود. او با مهارت بیشتر از رقیب خود به آرا دست‌برد زد و انتخابات را دزدید».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا