آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

اکبری: جهان بیشتر از این افغانستان را فشار ندهد/ نظری :منافع شیعیان در تعامل با طا-لبان است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: سخنرانان در همایش «گفتمان شهدا برای نسل جدید» بر تعامل جهان با افغانستان تاکید کرده و از «امارت اسلامی» خواستند که مطالبات شیعیان را بر آورده کند.


محمد اکبری رییس حزب حراست اسلامی می‌گوید که تمام جامعه شیعه افعانستان با امارت اسلامی هم‌سو باشند و همچنان امارت اسلامی باید مطالبات شیعیان را برآورده کند.
همایش «گفتمان شهدا برای نسل جدید» روز جمعه( ۲۷ عقرب) به مناسبت گرامی‌داشت از شهدای جهاد افغانستان در کابل برگزار شد.
اکبری افزود که امریکا باید پول مردم افغانستان را آزاد کند و همچنان از تمام کشورها خواست که با افغانستان روابط دیپلماتیک داشته باشد.
با حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان و خروج نیروهای ناتو از کشور، امریکا ذخایر ارزی افغانستان را مسدود کرده است و برای آزاد سازی این پول‌ها پیش شرط‌هایی تعین کرده است.
آقای اکبری گفت: من از تمام مردم جامعه شیعه و هزاره‌ها می‌خواهم که با امارت همسو، همکار و تابع باشند و در زمینه پیشرفت کشور همکاری کنند و حرف کسانی را که برای اختلاف میان ملت و امارت می‌زنند، نادیده بگیرند.
وی افزود که امارت اسلامی باید عدالت را در مورد تمام اقوام رعایت کند. شیعیان افغانستان مطالبات مشروع و خوبی دارند که اگر از سوی امارت پذیرفته شود برای همبستگی کشور مفید است.
از سویی هم عبدالطیف نظری معین وزارت اقتصاد امارت اسلامی گفت که ملت هزاره افغانستان با روی کار آمدن امارت اسلامی سیاست تعامل‌گرایانه را در پیش گرفته است که این به نفع جامعه هزاره است.


آقای نظری افزود که کسانی که از خارج مردم را به نقابل با امارت فرا می‌خوانند به هیچ وجه نمی‌توانند به نفع جامعه باشند. کسانی که بر طبل اختلاف و جنگ می‌کوبند رهبران مردم افغانستان نیستند و آنها تلاش می‌کنند که در درون جامعه هزاره اختلاف و جدایی ایجاد کنند.
ظاهراً منظور آقای نظری محمد محقق و محمد کریم خلیلی است.
نظری گفت: سیاست رهبرانی که در خارج هستند پوپولیستی است و نظریات شان نمی‌تواند مطالبات جامعه شیعه را برآورده سازد. ما سازوکار نرم و گفت‌وگو را در پیش بگیریم تا به خواسته‌های جامعه شیعه افعانستان برسیم.
وی همچنان گفت، کسانی که برای وحدت در میان جامعه شیعه کار می‌کنند باید مورد حمایت قرار بگیرند. نسل جوان نباید اجازه بدهند که دیگران جامعه شیعه را دچار گسست کنند. منافع جامعه شیعه در گفت‌وگوی نرم و رویکرد تعامل‌جویانه با امارت اسلامی است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا