آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

اکنون باغداران بلخی می‌توانند «املوک» کشت کنند

خبرگزاری دید: باغداران در بلخ می‌گویند زمینه رشد و حاصلات «املوک» در این ولایت مساعد بوده و سه نوع «املوک» در این ولایت وجود دارد که نوع پاکستانی آن مورد پسند مردم است.

گزارش: محمد محمدی


بازمحمد یک تن از دهقانان ولایت بلخ که در قریه شیرآباد ولسولی دهدادی مصروف پرورش درختان املوک است می‌گوید: در این قریه سه نوع املوک وطنی، تاشکندی و پاکستانی وجود داردو مردم بیشتر نوع پاکستانی آن را می‌پسندند.


وی می‌گوید: در طی بیشتر از پنجاه سال مصروف رشد و ترویج این نهال مثمر در ولایت بلخ می‌باشد و همه ساله نهال‌های زیادی را پرورش داده و به دسترس دهاقین قرار می‌دهد.
در باره زمان رشد، خاک و هوای مناسب رشد این میوه گفت: هوای معتدل به خاطر رشد این نهال مساعد می‌باشد.
در همین حال، عبیدالله یک تن از باشندگان شهر مزار شریف می‌گوید «املوک» از جمله‌ میوه‌های خوشمزه و با حلاوت است اما مردم اکنون توان خرید میوه را ندارند.


محمد هاشم مدیر تحقیقات ریاست زراعت ولایت بلخ می‌گوید، بیشتر از ۲۴ نوع املوک در کشور وجود دارد که نوع پاکستانی آن با آب هوای ولایت بلخ سازگاری دارد و امسال حاصلات آن نیز بیشتر شده است.
با این حال، بسته بودن بنادر، تحولات سیاسی اخیر و عدم نقدینگی در بازار سبب ضربه خوردن فرآورده‌های کشاورزی و باغداری شده و کشاورزان شاکی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا