آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اگر ارگ حاضر به گفت‌‏وگو با نامزدان نشود!

هارون چخانسوری سخنگوی ارگ امروز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل نسبت به مسئله تحدید صلاحیت‌های رییس جمهور گفت که چنین چیزی ممکن نیست و آقای غنی مطابق قانون اساسی به وظیفه ادامه خواهد داد.

جنجال ادامه کار حکومت پس از اول جوزا اکنون به عنوان یک بحران دیگر در سیاست افغانستان اضافه شده است. ارگ و نامزدان روی ادامه کار حکومت وحدت ملی تقابل دارند. روزی نیست که نامزدان ریاست جمهوری و احزاب با یک اعلامیه هشدار آمیز نسبت به ادامه کار حکومت، ارگ را تهدید نکنند.
در این میان تنها داکتر عبدالله نامزد دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی اندکی دیدگاه ملایم دارد. آقای عبدالله نامزدان و ارگ را در پیوند به موضوع مهلت کاری حکومت دعوت به گفت‌وگو کرده است.
البته عبدالله به عنوان شریک حکومت، در این چند سال هیج گاه تند نبود و همواره موقف ملایم در پیوند به حوادث جاری کشور داشته. جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا هم در تازه‌ترین اثر خود عبدالله را یک سیاستگر نرم و با درک معرفی کرده است.
پس از فراخوان داکتر عبدالله، تیم انتخاباتی« صلح و اعتدال» به رهبری محمد حنیف اتمر اعلام کرده حاضر است با ارگ گفت‌وگو نماید.
ظاهراً ارگ از تمایل این دسته انتخاباتی برای گفت‌وگو استقبال نکرده و اگرچنین نمی‌بود اکنون این گفت‌وگو سر می‌گرفت و سبب می‌شد که دیگر نامزدان انتخابات نیز ترغیب و داخل گفت‌وگو می‌شدند.
از لحن سخنگویان ریاست جمهوری بر می‌آید که حاضر به گفت‌وگو نیستند و فکر ماندن در ارگ را نهایی کرده‌اند.
هارون چخانسوری سخنگوی ارگ امروز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل نسبت به مسئله تحدید صلاحیت‌های رییس جمهور گفت که چنین چیزی ممکن نیست و آقای غنی مطابق قانون اساسی به وظیفه ادامه خواهد داد.
حرف اساسی این است که اگر ارگ حاضر به گفت‌وگو با نامزدان نشود چه پیش خواهد آمد؟
دور از انتظار نیست که اعتراضات خیابانی علیه ارگ آغاز شود. به گمان بنده، عزم راه اندازی حرکت‌های اعتراضی وجود دارد. عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در یک پیام ویدیویی خبر داده است که بعد عید فطر حرکت‌های مدنی در اطراف ارگ و ولایات راه اندازی خواهد شد و از مردم نیز خواسته است در این حرکت حضور پیدا کنند.
اطلاعاتی که نویسنده دارد، نشان می‌دهد که آماد‏گی‌ها برای راه‌اندازی حرکت‌های گسترده در برابر کار حکومت وجود دارد. در بخش‌های مختلف کشور مردم بسیج می‌شوند.
آغاز این اعتراضات خیابانی و سرتاسری بدون شک تبعات خطرناکی در پی خواهد داشت. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور بهتر است که با انجام گفت‌وگو با نامزدان، از این حرکت های اعتراضی جلوگیری نماید.
میزان بی‌اعتمادی به رییس جمهور غنی و عملکرد حکومت در اوج خود رسیده است و ممکن است حرکت‌های اعتراضی منجر به درگیری شود.
در ساده‌ترین شکل آن، ممکن بسیاری از شاهراه‌ها به روی رفت و آمد ترافیک بسته ‌شود. زندگی عادی در شهر و بازار مختل گردد و حکومت نیز ناگزیر برای عادی سازی وضعیت دست به خشونت بزند که در آن صورت مدیریت کردن اوضاع کار حضرت فیل خواهد بود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا