آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عطا محمد نور به طالبان:

اگر دست از کشتار بر ندارید، علیه تان سلاح برمی‌داریم/ حلقه کوچک و ناتوان در حکومت سبب فاصله میان مردم و دولت شده است

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در مراسم سالیاد شهید سید مصطفی کاظمی، خطاب به گروه طالبان گفت که اگر دست از «کشتار» بر ندارند، ناگزیر خواهد شد در برابر آن‌ها سلاح بردارد. او همچنان گفت که اگر مذاکرات صلح نتیجه ندهد، مردم مقاومت دوم را شکل خواهند داد.


به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی که امروز جمعه (۱۶ عقرب) در مراسم سیزدهمین سالیاد شهادت سید مصطفی کاظمی سخنرانی می‌کرد، خطاب به طالبان گفت: «نمی‌شود که شما کشته بروید و ما بگوییم که صلح خدشه‌‌دار نشود و سر خود را خم بگیریم و گردن ما پایین باشد و شمشیر شما بریده برود. صلح به عذر نمی‌شود. این گونه نمی‌شود که شما بگویید فاتحانه وارد می‌شوید و دیگران، افرادش را معرفی کنند تا «مأموریت و چوکی» بگیرند».
او از گروه طالبان خواست که به صورت «واقعی صلح» کنند و دست از کشتار مردم بردارند.
آقای نور با اشاره به مذاکرات دوحه می‌گوید که گروه طالبان بسیار «اعتماد به نفس کاذب» دارد و فکر می‌کند که همه را شکست داده است و فاتحانه وارد کابل می‌شود. او بر لزوم توحید طرح‌های صلح و دیدگاه‌ها در جریان مذاکرات کنونی تأکید کرد.


عطامحمد نور افزود، همان‌گونه که در گذشته بدون حضور نیروهای خارجی و امریکایی و کم‌ترین امکانات با گروه طالبان که مورد حمایت «یاغیان و افراطیون» از سراسر جهان و «جرنیل و کرنیل» یک کشور بود، جنگیده است و اگر مجبور شود بار دیگر می‌جنگد.
رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد: با وجودی که ۹۵ درصد خاک کشور در اختیار طالبان بود، هیچ کسی اما به این گروه تسلیم نشد. او از طالبان خواست که در روند صلح «راست» باشند و در صورتی که راست نمی‌شوند، با بسیج مردمی روبه‌رو خواهند شد. عطامحمد نور می‌گوید که اگر صلح به نتیجه نرسد، نیاز است تا مقاومت دوم شکل بگیرد.


آقای نور گفت که اگر طالبان صلح واقعی بخواهند، مردم افغانستان به صورت واقعی صلح می‌خواهند و این گروه را به عنوان یک واقعیت به رسمیت می‌شناسند.
در افغانستان تنها نام داعش است
آقای نور ضمن اشاره به حمله خون‌بار در دانشگاه کابل، گفت که در افغانستان تنها نام داعش است. به باور او، همان‌‎هایی که دیروز مردم افغانستان را می‌کشتند، امروز نیز با پرچم‌های سیاه و سفید و زیر نام‌های مختلف مردم ما را می‌کشند.


یک حلقه کوچک و ناتوان در حکومت سبب فاصله میان مردم و دولت شده است
عطا محمد نور تصریح کرد که دولت باید اصلاحات واقعی را اعمال کند. او افزود که حامی دولت است و نمی‌خواهد پایه‌های آن را لرزان کند. او افزود، اما رهبری دولت خود می‌خواهد پایه‌هایش را لرزان کند و کتله‌های بزرگ مردمی را با خود نداشته باشد.
عطامحمد نور گفت که رهبری دولت یک حلقه کوچک، اما ناتوان را گردهم آورده است و قدرت را در اختیارش قرار داده که سبب فاصله بین مردم و دولت شده است.
او تأکید کرد که باید عدالت به صورت صادقانه تأمین شود و رهبران سیاسی از نظام حمایت می‌کنند و نباید برای آن‌ها صرف تشریفات بگیرند و به حیث تزیین محافل استفاده شوند.
به گفته او، باید وحدت ملی واقعی در کشور تمثیل شود و رهبران سیاسی در متن قدرت و تصمیم‌گیری سهیم شوند. نور در انزوا قرار گرفتن رهبران سیاسی را مورد انتقاد قرار داد.
تشکیل مقاومت دوم


عطامحمد نور گفت هرچند که مذاکرات صلح تاکنون نتیجه خوب نداده است، اما افزود که «مأیوس» نیست، امیدوار است. به باور او، مذاکرات زمانی کامیاب خواهد شد که همه طرح‌ها و برنامه‌ها توحید شود و با انسجام مذاکرات به پیش برود. او افزود که مردم صلح پایدار و عادلانه می‌خواهند که در آن دستاوردها و نظام حفظ شود.
آقای نور در پایان سخنرانی خود، اضافه کرد: اگر مذاکرات صلح نتیجه ندهد، باید مردم بسیج شوند و در کنار نیروهای امنیتی خود ایستاد شویم و مقاومت دوم را شکل دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا