آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عطا محمد نور:

اگر روند صلح شکست بخورد، مقاومت دوم را شکل می‌دهیم

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید از پروسه صلح باید حمایت شود، اجماع ملی شکل بگیرد و به جنگ نقطه پایان بگذاریم. آقای نور هشدار می‌دهد که در صورتی که دشمن و تخریب‌کنندگان صلح به دهشت و هراس‌افگنی خود ادامه دهند، مقاومت دوم را شکل می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان که در مراسم گرامی‌داشت از ره‌نورد زریاب در بلخ صحبت می‌کرد، با انتقاد از افزایش خشونت‌ها در کشور گفت: در صورتی که حکومت توانایی تامین امنیت را ندارد، به جهادی‌ها اجازه دهد تا آن‌ها با استفاده از نفوذ مردمی‌شان، امنیت کشور را تامین کنند.
او اوضاع امنیتی در کشور را بسیار «ملتهب» و «پیچیده» خواند و گفت که مردم در هیچ عرصه‌ای خوش و راحت نیستند.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی تصریح کرد: حکومت‌داری خوب و عرضه خدمات از افغانستان رخت بسته است. ناامنی بیداد می‌کند. ترور، انفجار، جنگ و خشونت‌ها افزایش یافته است. فقر بیداد می‌کند. اشتغال‌زایی وجود ندارد.
او با اشاره به اوضاع بد امنیتی در کشور، گفت: جنگ‌جویان خارجی در سراسر ولایت‌های شمال کشور جا گرفته‌اند.
عطامحمد نور می‌گوید، پیش از این به رهبران حکومت وحدت ملی هشدار داده بود که جنگ‌جویان خارجی در ولایت‌های مرکزی و شمالی جای ‌گرفته‌اند، اما رهبران حکومت به این هشدار وقعی نگذاشتند و این سبب شد که برخی از مناطق مرکزی و ولایت‌های شمال ناامن شوند.
همچنان آقای نور در ارتباط به پروسه صلح خاطر نشان کرد: باورمند به صلح نیستیم، اما باید از پروسه صلح حمایت کنیم، اجماع ملی داشته باشیم، به جنگ نقطه پایان بگذاریم. کسانی که پروسه را تخریب می‌کنند، به گزینه مقاومت دوم می‌رویم و با سلاح‌های مدرن در برابرشان مقابله می‌کنیم.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان با انتقاد از عمل‌کرد حکومت، گفت که «حکومت و مسئولان حکومتی به‌ جای برگزاری جلسات «نمایشی» به فکر تامین امنیت در کشور باشند».
او در ادامه اضافه کرد که برخی حلقات در حکومت در تلاش‌اند تا به بهانه‌ میثاق امنیتی، شماری از چهره‌های بانفوذ را ترور سیاسی کنند.
آقای نور در این خصوص تصریح کرد که از افشای لیست فاسدان، مجرمان و غاصبان زمین حمایت می‌کند، اما از حکومت می‌خواهد که چهره‌های بانفوذ و شخصیت‌های ناب را بدنام و دوسیه‌سازی نکند.
او در ادامه افزود: یادداشت‌هایی از بغلان، تخار و سایر ولایت‌ها داریم که ناب‌ترین شخصیت‌ها در رده چپاول‌گران آمده است.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در حالی از عمل‌کرد حکومت انتقاد می‌کند که اخیراً میزان ناامنی و ترورهای مرموز و هدف‌مند در کشور افزایش یافته و آرامش را از مردم گرفته است.
در تازه‌ترین مورد، محمد یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) به دست افراد مسلح ناشناس در نزدیکی خانه‌اش در کابل ترور شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا