آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدسته بندی نشدهسیاستصلح

محمودی:

اگر کمیشنران معزول محاکمه نشوند، اعتماد سازی نمی‌شود

سید علی‌رضا محمودی رییس شورای رهبری «توافق ملی و تغییر» در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی، می‌گوید که اگر کمیشنران معزول دادگاهی و محاکمه نشوند، اعتماد از دست رفته مردم احیا نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی که در شبکه خورشید صحبت می‌کرد، نسبت به تعدیل قانون انتخابات می‌گوید که اگر کمیشنران معزول به محاکمه نروند، برکناری آنان سودی ندارد.
او گفت:« در صورتی که اعضای هردو کمیسیون و روسای شان مورد بازپرس قرار نگیرند. در صورتی که این‌ها محاکمه نشوند، در صورتی که این‌ها به سزای اعمال شان نرسند. چنین استنباط می‌شود که ارگ ریاست جمهوری بر بنیاد همان شایعات و آوازه‌هایی که بود؛ با این‌ها همدست بوده و حال پروسه انتخابات را توسط این‌ها مهندسی کرده و نیروهایی را که می‌خواسته وارد پارلمان شود، توسط این‌ها نهایی ساخته. حال این‌ها را مثل بسیاری از کسانی که رییس جمهور غنی زمانی که به ارگ آمد از خود راند و این کیمسیون‌ها را هم ملغی اعلام کرده است.»
آقای محمودی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به انتخابات ۲۸ میزان و جنجال‌هایی که پس از آن به وجود آمد، افزود: در صورتی که اگر این اشخاص به سزای عملکرد منفی که در رابطه به سرنوشت مردم افغانستان، سرنوشت خانه ملت افغانستان انجام دادند، محاکمه نشوند. مقصر رییس جمهور است و هیچ اعتماد به وجود نمی‌آید. اعتماد زمانی به وجود می‌آید که باید این کمیشنران و کسان دیگری که در این پروسه تخطی کردند در بخش‌های مختلف هر دو کمیسیون؛ به محاکمه کشانده شوند و انتخابات پارلمانی که گذشته، برود به طرف انحلال و باطل اعلام شود تا یک انتخابات شفاف دیگر برگزار شود.»
وی در مورد اعمال و اجرای تعدیلات در قانون انتخابات نیز گفت که اگر افراد و اشخاص توانمند و با تجربه که در سطح ملی و بین‌المللی تجربه داشته باشند، در راس کمیسیون‌های انتخاباتی قرار بگیرند و صلاحیت برای شان داده شود، بدون شک تعدیلات جواب مثبت خواهد داد.
رییس شورای رهبری توافق ملی و تغییر نسبت به برکناری اعضا و روسای کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید که عزل و نصب افراد و اشخاص زیاد مهم نیست، مهم آن است که در راس امور افراد متعهد، کاردان و به دور از تعصب باشد.
محمودی:«سوال این جاست که اگر اعضای هردو کمیسیون برطرف شدند دلیلش چه بوده، آیا مشکل از این‌ها بوده یا مشکل قانونی وجود داشته. و اگر این‌ها متهم بودند، اگر این‌ها مقصر بودند، اگر این‌ها غفلت کردند، اگر این‌ها پروسه ملی مثل انتخابات پارلمانی را به افتضاح کشاندند، مشکل تنها با برطرف کردن حل نمی‌شود.»
بعد از ظهر امروز ارگ اعلام کرد که طرح تعدیل قانون انتخابات تصویب و توشیح شده است و عصر روز اعضا و روسای هر دو کمیسیون انتخاباتی از سوی رییس جمهور غنی عزل شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا