آخرین اخباراسلایدشوجهان

ایاد علاوی: داعش و القاعده در پی ائتلاف هستند

 

ایاد علاوی، معاون رییس‌جمهور عراق، روز گذشته گفته است که همزمان با پیشروی نیروهای عراق در موصل، نمایندگان گروه حکومت اسلامی (داعش) با گروه القاعده برای تشکیل یک ائتلاف احتمالی مذاکره کرده‌اند.

آقای علاوی همچنین اظهار داشت که این اطلاعات را از طریق منابع عراقی و منطقه‌ای که به امور عراق آگاه هستند، دریافت کرده‌است.

به نقل از رادیو فردا، معاون رییس‌جمهور عراق می‌گوید، مذاکرات نمایندگان ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش و ایمن الظواهری، ‌رهبر القاعده«هم اینک در جریان است.»

طبق این گزارش، گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ از القاعده جدا شده و از زمان تاکنون بر سر جذب نیروها و منابع مالی با یکدیگر در رقابت هستند. این در حالی است که ایمن الظواهری به طور علنی از روش‌های خشونت‌بار گروه حکومت اسلامی بشدت انتقاد کرده‌است.

با این حال، ایاد علاوی تصریح کرده است، نحوه احتمالی همکاری این دو گروه هنوز مشخص نیست.

گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ توانست به سرعت بخش‌های وسیعی از غرب عراق از جمله موصل را به تصرف خود در آورد. ابوبکر البغدادی در همان سال در مسجد «النوری» در موصل اعلام خلافت کرد.

دولت عراق طی سه سال اخیر دست به اقداماتی برای مقابله با این گروه زده و شماری از شهرهای تحت تصرف گروه حکومت اسلامی را باز پس گرفته است. در همین زمینه، نیروهای عراقی از پاییز سال گذشته عملیات خود را برای بازپس گیری موصل آغاز کرده اند. آنها سال گذشته توانستند شرق موصل را ازاد کنند و هم‌اینک عملیات برای آزادسازی غرب موصل ادامه دارد.

 

معاون رییس‌جمهور عراق با اشاره به عملیات آزادسازی موصل گفته است: فکر نمی‌کنم داعش دود بشود و به هوا برود، بلکه آنها به طور مخفیانه و به صورت هسته‌های پنهان به فعالیت‌های خود در سراسر جهان ادامه خواهند داد.

چندی پیش، مقام‌های امریکایی و عراقی گفته بودند، با تشدید نبردها در موصل، ابوبکر البغدادی از این شهر خارج و جایی در بیابان‌ پنهان شده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا