آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

ایتلاف بزرگ ملی؛ فرصتی برای تغییر

ویس ابراهیمی از دیگر آگاهان امور سیاسی کشور به این باور است که موجودیت ایتلاف بزرگ ملی در شفافیت انتخاباتی کمک خواهد کرد و این جریان سیاسی می‌تواند افغانستان را در برگزاری یک انتخابات همه قبول یاری رساند




سرانجام ایتلاف بزرگ ملی در کابل اعلام موجودیت کرد و از خبرسازترین موضوعات در رسانه‌های کشور در چند روز گذشته بود. مردم نیز از شکل‌گیری این ایتلاف استقبال کردند. از عمده‌ترین دلایل اعلام موجودیت این جریان سیاسی آوردن اصلاحات در بخش های مختلف حکومت است.

آگاهان سیاسی به این باورند که شکل‌گیری ایتلاف بزرگ ملی می‌تواند فرصتی باشد برای تغییرات در حکومت.

به گزارش خبرگزاری دید، ریاست جمهوری نیز با صدور یک اعلامیه در ارتباط به فعالیت این جریان سیاسی، گفته است که از طرح‌های احزاب که مبتنی بر قانون باشد، استقبال می‌کند. در اعلامیه ارگ آمده است که رییس جمهور غنی با سران این ایتلاف دیدار خواهد کرد.

ایتلاف بزرگ ملی روز پنج شنبه «۴ اسد» در نشستی با شعار «بر طرف کردن خلاهای موجود در کشور» اعلام موجودیت کرد.

اعضای این ایتلاف سیاسی، حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی، حزب جنبش اسلامی، جبهه نوین افغانستان، توافق ملی و تغییر و شماری دیگر از جریان های سیاسی است.

اعضای ایتلاف بزرگ ملی افغانستان، همزمان با اعلام موجودیت از کارکردهای حکومت وحدت ملی انتقاد کردند.

برخورد دوگانه‌ حکومت با کارمندان ارشد، امتیازدهی سلیقه‌ای برای افراد نزدیک به رییس جمهور، دست کم گرفتن جریان‌‌های سیاسی و سرکوب چهره‌‌های شناخته شده‌ سیاسی کشور از سوی رهبری حکومت وحدت ملی، برجسته‌‌ترین انتقاد‌های اعضای این جریان سیاسی است.

در همین حال، تغییر نظام انتخاباتی یکی از عمده‌‌ترین خواست‌‌های این ایتلاف است. اعضای این ایتلاف تازه ‌تشکیل هشدار داده‌ا‌ند که در صورتی که انتخابات با طرح پیشنهادی احزاب سیاسی برگزار نشود، حرکت‌های مدنی‌ را به راه خواهند انداخت.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور با نشر خبرنامه‌ای از اعلام موجودیت ایتلاف بزرگ ملی اعلام حمایت کرد.

دفتر مطبوعات آقای کرزی، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رییس جمهور پیشین از اهداف این ایتلاف حمایت می‌کند.

آقای کرزی ابراز امیدواری کرده است که فعالیت این جریان سیاسی زمینه وحدت ملی را در میان مردم فراهم می‌کند.

داکتر افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ می‌گوید که شکل‌گیری این ایتلاف سیاسی موجب تغییرات گسترده در تمام حوزه‌ها خواهد شد و ریاست جمهوری باید به پیشنهادات ایتلاف بزرگ ملی رسیدگی کند.

داکتر نجیب پیکان از آگاهان سیاسی کشور می‌گوید که انحصارگرایی رییس جمهور غنی، ایجاب می‌کرد که ایتلاف بزرگ ملی شکل بگیرد.

او که با خبرگزاری دید صحبت می‌کرد، تاکید نمود که فعالیت ایتلاف بزرگ ملی در کشور فرصتی برای تغییر خواهد بود.

ویس ابراهیمی از دیگر آگاهان امور سیاسی کشور به این باور است که موجودیت ایتلاف بزرگ ملی در شفافیت انتخاباتی کمک خواهد کرد و این جریان سیاسی می‌تواند افغانستان را در برگزاری یک انتخابات همه قبول یاری رساند.

آقای ابراهیمی اضافه می‌کند که ایتلاف بزرگ ملی از تمامی احزاب سیاسی و اقوام کشور تشکیل شده است و این مسئله از بزرگترین امیتازهای این ایتلاف است.

گفتنی است که ایتلاف بزرگ ملی پس از اعلام موجودیت، واکنش‌های زیادی را در پی داشته، ولی اعضای این ایتلاف گفته‌اند که ایتلاف گسترش یافته و یک جریان نیرومند سیاسی را شکل خواهد داد.

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا