آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

«ایتلاف بزرگ ملی» رسماً اعلام موجودیت کرد


ایتلاف بزرگ ملی افغانستان که از اتحاد و ایتلاف چندین جریان سیاسی با ایتلاف ملی برای نجات افغانستان تشکیل شده است، امروز رسماً در کابل اعلام موجودیت کرد.

در سطح رهبری این ایتلاف جدید سیاسی، چهره‌هایی همانند جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، صلاح‌الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت، همایون همایون معاون اول مجلس نماینده‌گان، ظاهر قدیر عضو مجلس، لالی حمیدزی عضو مجلس، احمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی و برخی از سیاستمداران دیگر کشور حصور دارند، امروز پنجشنبه ( ۴ اسد ) در کابل اعلام موجودیت کرد.

تشکیل یک تکت انتخاباتی واحد و قدرتمند، رفتن به سوی رقابت‌های سیاسی در آینده از یک آدرس بزرگ و رفع نواقص حکومت کنونی از اهداف این ایتلاف خوانده شده است.


در اساس اهداف این ایتلاف بزرگ سیاسی آمده که اعضای آن به طور جدی بالای حکومت‌داری خوب، ایجاد کار، برقراری امنیت، مذاکرات صلح، برگزاری انتخابات شفاف و بهتر شدن وضعیت در کشور کار می‌کنند.
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، در این نشست گفت که جنگ و فقر، برتری‌جویی، افتراق قومی، حذف فیزیکی، قدرت طلبی، انحصار قدرت و در کل کاستی‌های حکومت در قبال ملت، باعث شد تا این جریان سیاسی به راه بیفتد.
آقای نور گفت که حکومت مسئولیت خود را در قبال شهروندان کشور درست انجام نداده و این مسئله حتی باعث شد تا موضوع تجزیه کشور به وجود آید و در بخش‌هایی از کشور بیرق‌های گوناگون بالا گردد.
آقای نور در عین زمان گفت که ایتلاف ملی بزرگ افغانستان دارای خطوط مشخص خود می‌باشد و در آینده نزدیک برنامه‌های خود را اعلام نموده و با جریان سیاسی مربوط به کرزی و شورای حراست و ثبات نیز یکجا خواهد شد.
آقای نور هشدار داد که حکومت در پرتگاه سقوط قرار داد و خطاب به دولت گفت که باید به احزاب سیاسی افغانستان زانو زده و یک راه‌حل برای نجات کشور، پیدا کند.
وی هم‌چنان از جامه‌جهانی خواست تا بی‌طرفی‌اش را درافغانستان حفظ نموده و یک پل ارتباطی بین ملت افغانستان و کشورهای جهان باشد و کارهایی را انجام دهد که طرف واقع نشود.
از سویی هم، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت می‌گوید که جریان سیاسی ایتلاف ملی بزرگ افغانستان به‌خاطر کم کردن خلاها در کشور تاسیس شده و کدام نظر منفی در قبال حکومت ندارد.
آقای محقق می‌گوید که حکومت آقای کرزی نیز از خود نواقص داشت، اما به اندازه حکومت فعلی نبوده و بالای حکومت صدا زد که نیت خود را در قبال ملت خوب نماید، در غیر آن وضعیت بدتر از بد خواهد شد.
در همین حال، انوارالحق احدی رییس حزب جبهه نوین افغانستان می‌گوید، دولت در بخش تامین امنیت مردم کوتاه آمده و حکومت وحدت ملی به طور مطلق یک حکومت ناکام بوده‌ است.
آقای احدی گفت که ایتلاف ملی بزرگ افغانستان باور به حل جنگ از طریق جنگ ندارد و تاکید بر حل سیاسی جنگ در کشور دارد و بالای طالبان صدا زد که خواست‌های شان‌ را با درنظرداشت‌ منافع ملی تهیه نموده و وارد مذاکرات گردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا