آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ایتلاف به رهبری سعودی، قوانین جنگ را در یمن نادیده می‌گیرد

سازمان صلیب سرخ روز جمعه خبر از دو برابر شدن تلفات غیرنظامیان در حملاتی به بندر تحت محاصره ایتلاف به رهبری عربستان سعودی داد و کشتار غیرنظامیان را نادیده گرفتن هولناک قوانین بین‌المللی توصیف کرد.


سازمان صلیب سرخ روز جمعه خبر از دو برابر شدن تلفات غیرنظامیان در حملاتی به بندر تحت محاصره ایتلاف به رهبری عربستان سعودی داد و کشتار غیرنظامیان را نادیده گرفتن هولناک قوانین بین‌المللی توصیف کرد.
به نقل از نیویارک تایمز، سعودی‌ها و شرکای نظامی آن‌ها هر گونه مسئولیتی را در کشتن غیرنظامیان یمنی رد کردند؛ چنانچه اتهامات در رابطه به حملات روز پنج‌شنبه بالا گرفت و سعودی‌ها نیروهای حوثی را که بندر «حدیده» را تحت کنترل دارند، مقصر می‌داند.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای از سوی نماینده‌گی این سازمان در یمن اعلام کرد که بر اثر بمب گذاری‌ها در مناطق پرجمعیت دریایی، از جمله بازار ماهی و مناطق اطراف شفاخانه «الثوره» دست کم ۵۵ غیرنظامی کشته و ۱۷۰ تن دیگر زخم برداشتند.
بر اساس این بیانیه، «صحنه‌هایی که از بندر حدیده به چشم می‌خورد وحشتناک است. نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی حقوق بشر در یمن قابل تحمل نیست.»
در این بیانیه گفته نشده، کی در انجام این گونه حملات دست دارد، ولی افزوده است:« بها ندادن به زندگی و املاک غیرنظامیان در یمن قابل سرزنش است.»
در همین حال، داکتران و شاهدان عینی در بندر حدیده گفته‌اند، موشک‌هایی که توسط هواپیماهای جنگی به رهبری ایتلاف عربستان سعودی پرتاب شده، باعث مرگ و میر و ویرانی شده است.
«ترکی المالکی» سخنگوی نیروهای ایتلاف عربستان که تهدید کرده بندر حدیده را تحت کنترل خود خواهد آورد، روز جمعه گفته است که این ایتلاف هیچ عملیاتی را انجام نداده است و نیروهای حوثی را مسئول کشتار غیر نظامیان می‌داند.
اما در یک کنفرانس خبری جداگانه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، آقای مالکی گفته است که این ایتلاف در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه موقعیت‌هایی را که حدود یک مایل فاصله داشته، هدف قرار داده است.
این روزنامه امریکایی در این گزارش نگاشته است که عربستان سعودی تحت فشار شدید و روز افزون به دلیل مرگ و میر غیر نظامیان و محرومیت‌های دیگر ناشی از جنگ طولانی این کشور علیه حوثی‌ها در یمن قرار گرفته است.
از سویی هم، سازمان ملل گفته است که این جنگ بدترین فاجعه انسانی را در جهان ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا