آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ایجاد نهادهای موازی؛ دولت سازی یا کمپاین؟

این روزها اشرف غنی در کنار ایجاد ادارت جدید، به شمار مشاوران خویش نیز افزوده است. مشاورانی که متهم به فساد اخلاقی و ترویج فحشا اند. چندی پیش ریاست جمهوری در موجودیت شورای عالی صلح؛ فرمان ایجاد وزارت دولت در امور صلح را داد و رهبری آن را سپرد به سلام رحیمی رییس پیشین دفتر ریاست جمهوری

در پیکارهای انتخاباتی سال ۲۰۱۴ ترسایی یکی از شعارهای محمد اشرف غنی نامزد دسته انتخاباتی « تحول و تداوم»، مبارزه با حکومت‌های موازی در افغانستان بود. حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دور جدید که قرار است در ششم ماه میزان برگزار شود، دیده می‌شود که آقای غنی، عکس شعارش وارد عمل شده است و دست به ایجاد ادارت موازی می‌زند. چنانچه نامزدان انتخابات و رقبای انتخاباتی غنی می‌گویند، او نسبت به امکانات دولتی و صلاحیت‌هایش نگاه کمپاینی دارد. این روزها اشرف غنی در کنار ایجاد ادارت جدید، به شمار مشاوران خویش نیز افزوده است. مشاورانی که متهم به فساد اخلاقی و ترویج فحشا اند. چندی پیش ریاست جمهوری در موجودیت شورای عالی صلح؛ فرمان ایجاد وزارت دولت در امور صلح را داد و رهبری آن را سپرد به سلام رحیمی رییس پیشین دفتر ریاست جمهوری. شهرزاد اکبر به عنوان رییس کمیسیون حقوق بشر معرفی شد و سیما سمر، نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور حقوق بشر و روابط بین‏الملل. روز جمعه( ۲۸ سرطان) محمد فرید حمیدی دادستان کل کشور در پایان یک نشست خبری گفت در آینده نزدیک یک اداره تازه برای مبارزه با آزار و اذیت زنان در ادارت دولتی و غیر دولتی ایجاد می‌شود. آقای حمیدی گفته طرح ایجاد چنین اداره‌ای از سوی سارنوالی به ریاست جمهوری پیشنهاد شده و از جانب ارگ تایید نیز شده است. همان طور که در موجودیت شورای عالی صلح، وزارت دولت در امور صلح معنایی ندارد، در کنار وزارت امور زنان، ایجاد چنین اداره‌ای معنا ندارد. یک منبع از ریاست جمهوری به خبرگزاری دید می‌گوید که در آینده نزدیک شاهد ایجاد نهادها و ادارت دیگری خواهیم بود.
ایجاد ادارت جدید نه تنها که مشکل کشا نیست بل زمینه کشمکش‌های بیشتر خواهد شد. شورای نامزدان انتخابات و جناح‌های سیاسی معترض‌اند که ارگ از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌نماید. با این وجود ایجاد ادارت موازی توجیه منطقی ندارد. مبارزه با آزار و اذیت زنان در نهاد‌های دولتی و غیر دولتی یک امر نیک و قابل دفاع است اما، این کار را وزارت امور زنان و دادستانی کل کشور می‌تواند انجام دهد. وزارت امور زنان در راستای خشونت علیه زنان کار می‌کند و می‌تواند خشونت‌های واقع وثبت شده را به دادستانی بفرستد. ممکن اداره تازه پرونده فساد اخلاقی در ارگ را بررسی نماید اما، اتهام‌های فساد اخلاقی و ترویج فحشا در ارگ باید به گونه جدی و بی‌طرفانه بررسی شود. نامزدان انتخابات تاکید دارند که موضوع فساد اخلاقی باید از سوی یک نهاد بی‌طرف بررسی شود. با این وجود دیده شود که اتهام فساد اخلاقی در ارگ چه زمانی و چطور بررسی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا