آخرین اخباراقتصاد و توسعهجهانسیاست

ایران از ارائه تسهیلات جدید در تعهدات ارزی صادرات کالا به افغانستان خبر داد

خبرگزاری دید: مشاور اقتصادی کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه ایران برای افغانستان از ارائه تسهیلات در رفع تعهد ارزی صادرات کالای ایرانی به افغانستان خبر داده است.

به نقل از ایسنا، محمدمهدی جوانمرد قصاب در گفت‌: یکی از دغدغه‌های همیشگی صادرکنندگان محصولات ایرانی به افغانستان مسئله رفع تعهد ارزی بوده است که در هماهنگی انجام شده با بانک مرکزی، راهکارهایی در این زمینه اتخاذ گردیده که از روز یکشنبه ۲۳ دلو به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع مطمئناً باعث رضایت صادرکنندگان و رفع مشکلات ناشی از بازگشت ارز به ایران می‌شود.

جوانمرد قصاب همچنین بیان کرد: یقیناً با راهکارهایی که مدنظر قرار گرفته از نظر نرخ تبادل ارز برای صادرکنندگان به ریال به نفع تجار دو کشورخواهد بود.

به گفته وی؛ به منظور تسهیل تجارت و ساماندهی نقل و انتقالات پولی بین دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان و همچنین ایجاد بستر مناسب برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به افغانستان به چرخه اقتصادی ایران و تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، با توجه به توافقات بعمل آمده مقرر گردیده از این به بعد صادر کنندگان به افغانستان نسبت به افتتاح حساب ارزی و ریالی نزد بانک صادرات ایران اقدام و ارز حاصل از صادرات خود را در حساب ارزی خود دریافت و سپس با فروش ارز به بانک نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام نمایند.

وی همچنین گفت: بر همین اساس بانک صادرات به نیابت از بانک مرکزی خرید ارز حاصل از صادرکنندگان را با نرخ توافقی و در چارچوب ضوابط و مقررات بانک مرکزی انجام خواهد داد.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان تصریح کرد: نرخ توافقی برای ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بر اساس نرخ بازار مبادله طلا و ارز تعیین خواهد شد و مطلوبیت لازم را برای صادرکننده از هر حیث خواهد داشت. مسلماً این اقدام منجر به تسهیل تجارت و ساماندهی نقل و انتقالات پولی بین دو کشور خواهد شد.

جوانمرد قصاب تاکید کرد: مطمئنا با دستور نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان جناب آقای کاظمی قمی در ایجاد اطمینان، اعتماد نسبت به تصمیمات ارزی و آرامش خاطر برای صادرکنندگان و توسعه تجارت بین دوکشور با همفکری با صادرکنندگان و بانک مرکزی و صرافان تلاش‌های جدیدی در دستور کار این نمایندگی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا