آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

ایران: برای افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر می‌خواهیم/ زمینه گفت‌وگوهای میان‌افغانی را تسهیل می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند و فکر می‌کنیم هیچ نیرویی بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرد.


به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه(۷سنبله) در نشست هفتگی با خبرنگاران، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟ اظهار داشت: همواره در کنار مردم افغانستان بودیم و اولویت ما تامین صلح و ثبات و پیشرفت جامعه افغانستان بوده است. افغانستان همسایه عزیز ماست. جان مال و ناموس مردم افغانستان باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود. آن‌چه ما برای افغانستان می‌خواهیم تشکیل یک دولت فراگیر است که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد.
خطیب‌زاده درباره حضور ایران در نشست بغداد هم گفت: ما از هر ابتکار و اقدامی که به صلح و ثبات عراق و منطقه کمک کند نه تنها حمایت کرده، بلکه پیشقدم بودیم و باز هم پیشقدم خواهیم بود. امیدواریم این‌ها قدم‌های موثری در راستای همگرایی منطقه‌ای بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد.
هیچ نیرویی بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده این کشور تصمیم بگیرد
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره طالبان هم گفت: آ‌ن چه در بیانیه وزارت امور خارجه آمده و پیش از این قرائت کردم یک نکته بسیار روشنی است. ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند و فکر می‌کنیم هیچ نیرویی بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرد.
وی ادامه داد: این پیامی است که به همه کشورها و گروه‌ها دادیم که ما باید گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی را تسهیل کنیم و اجازه دهیم یک دولت فراگیر، نه یک دولت اقلیت در مقابل اکثریت و نه یک دولتی که فقط یک گروه در آن باشد یک گروهی که ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان در آن انعکاس معناداری داشته باشد، تنها از این مسیر می‌توانیم دولت فراگیری داشته باشیم.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: طالبان به عنوان یک گروه قطعاً بخشی از آینده افغانستان است. تاکنون هم جمهوری اسلامی ایران سیاست تداوم داری را در این خصوص داشته که گفت‌وگوهای بین الافغانی را تسهیل کند و ما آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم ابتکار تهران اعلام کردیم و منوط بر این است که همه گروه‌ها بتوانند در آن شرکت داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا