آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهایران

ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شناخته شد

کشور ایران با صادر کردن سالانه کالاهایی به ارزش بیش از ۱٫۲ میلیارد دالر به افغانستان در جایگاه نخست کشورهای صادر کننده به افغانستان قرار گرفت.

کشور ایران با صادر کردن سالانه کالاهایی به ارزش بیش از ۱٫۲ میلیارد دالر به افغانستان در جایگاه نخست کشورهای صادر کننده به افغانستان قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، حسیب‌الله موحد معاون اداره احصاییه روز سه‌شنبه(ششم حوت) در یک نشست خبری در کابل گفت که کالایی که افغانستان از خارج وارد می‌کند، شامل مواد نفتی، گندم، ماشین آلات، روغن خوراکی، منسوجات، محصولات فلزی و برق است.
او کل واردات افغانستان را در سال ۸.۳ میلیارد دالر اعلام کرد و گفت که این رقم نسبت به سال گذشته، بیش از هشت درصد کاهش یافته است.
او گفت که بعد از ایران، کشورهایی که بیشترین صادارات را به افغانستان دارند، به ترتیب عبارتند از چین و پاکستان و بعد از آن کشورهای ازبیکستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز هرکدام سالانه حدود ۵۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دالر به افغانستان صادرات دارند.
بر اساس این گزارش اداره احصاییه؛ ارزش صادرات این کشور در سال ۱۳۹۸ خورشیدی یک و نیم میلیارد دالر بوده که شامل کالا و خدمات است.
این اداره خدمات را شامل حمل و نقل همانند استفاده از حریم هوایی و زمینی افغانستان، خدمات گردشگری، خدمات مالی و ساختمانی دانسته است.
افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای صادراتی توسط پاکستان و تغییر در قیمت‌های جهانی از دلایل اصلی کاهش صادرات افغانستان عنوان شده است.
بیشترین میزان صادرات افغانستان مربوط به ارزش ۳۰۲ میلیون دالر بوده که مربوط به میوه خشک است. بعد از آن گیاهان طبی، میوه تازه، سبزیجات و قالین از اقلام عمده صادراتی افغانستان است.
بیشترین صادرات افغانستان هم به کشورهای هند، پاکستان، چین و ترکیه بوده است.
کارشناسان اقتصادی و تجار معتقدند که میزان واقعی واردات افغانستان بیشتر از این مقدار اعلام شده باشد، به دلیل عدم کنترول کامل بر مرزها مقداری از کالا از طریق قاچاق وارد افغانستان می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا