آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

حسینی مزاری:

ایران به دنبال صلح و ثبات در افغانستان است/ زمینه‌های داخلی و خارجی جنگ محو شده است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: مسئول عمومی مرکز فرهنگی تبیان می‌گوید که مقامات ایرانی در کنار مردم افغانستان هستند و ایران به دنبال تامین امنیت در افغانستان است. او تاکید کرد که زمینه داخلی و خارجی جنگ در کشور محو شده است.

حسینی مزاری

 

سید عیسی حسینی مزاری مسئول مرکز فرهنگی تبیان امروز سه‌شنبه( ۲۴ حوت) در بیستمین سالروز تاسیس این خبرگزاری و همایش« شرایط حاکم در کشور و مسئولیت رسانه‌های اسلامی» گفت که رسالت نخست رسانه‌ها در چنین شرایط روشنگری، آموزش و ارتقای سطح فرهنگی شهروندان کشور است.
آقای مزاری در مورد آینده و احتمال جنگ در کشور گفت که دیگر در افغانستان جنگ نخواهد شد؛ زیرا زمینه‌های داخلی جنگ در کشور وجود ندارد و مردم به شدت خسته هستند.
به باور او انگیزه بیرونی نیز برای تدوام جنگ در افغانستان وجود ندارد و کشورهای همسایه به ویژه ایران خواستار تامین صلح و ثبات در کشور هستند.
مزاری گفت؛ ایران جنگ علیه افغانستان و طا-لبان را نمی‌خواهد و در شرایط کنونی با مقام‌های امارت اسلامی طا-لبان مشورت‌های عمده دارد. او افزود که ایران سعی دارد همکار طا-لبان در حکومت داری باشد.
این در حالی است که برخی از رسانه‌ها و شماری از تحلیلگران می‌گویند که با گرم شدن هوا تحرکات جبهه مقاومت علیه طا-لبان افزایش خواهد یافت و جنگ یک بار دیگر دامن گیر مردم خواهد شد.
آقای مزاری گفت که برخی از رسانه‌ها برای جنگ جوّ سازی می‌کنند که گویا در بهار آینده جنگ در راه است در حالی که چنین چیزی هرگز واقعیت ندارد و مردم افغانستان دیگر از جنگ خسته شده‌اند.
مزاری در بخشی دیگر از سخنانش گفت که با تحول تازه و تسلط امارت اسلامی طا-لبان بر کشور با دست اندازی و دخالت استخبارات کشورهای خارجی، مردم نسبت به آینده نگران هستند و رسانه رسالت دارد که با تحلیل‌های واقع‌گرایانه این نگرانی‌ها را رفع کند.
سید عیسی مزاری تصریح کرد که نخبگان افغانستان به دلیل این نگرانی کشور را ترک کردند و این وظیفه رسانه‌ها است که با رفع نگرانی و تحلیل‌های درست مبتنی با واقعیت‌های اجتماعی، به شهروندان نسبت به آینده سیاسی کشور اطمینان دهند.
از سویی هم، سید هاشم علوی مسئول خبرگزاری صدای افغان گفت که علی‌رغم رشد کار رسانه‌ها در چند سال گذشته، بیشر آنها لجام گسیخته نشرات داشتند، آگاهانه و نا آگاهانه فرهنگ بیگانه‌ را در کشور ترویج کردند که این امر به زیان مردم تمام شده است.

وی افزود که یکی از رسالت‌های رسانه‌ها حقیقت جویی و مبارزه با شایعه‌پراکنی در شرایط کنونی است. او تاکید کرد که رسانه‌ها باید با مقتضایت زمان برنامه ارائه و با برنامه‌های تفریحی بیش از حد وقت مخاطبان شان را ضایع نکنند.
یار محمد رحمتی رییس مرکز فرهنگی تبیان در کابل گفت که باید رسانه‌ها از ظرفیت های موجود در زمینه آگاهی‌دهی و ارتقای سطح فرهنگی و آموزشی مخاطبان خود استفاده نمایند.
این در حالی است که با حاکمیت طا-لبان در افغانستان ده‌ها رسانه تعطیل شده و ده‌ها خبرنگار شغل شان را از دست دادند. رسانه‌هایی که فعالیت شان را متوقف کرده‌اند دلیل آن را مشکلات مالی و محدودیت های وضع شده از سوی امارت اسلامی عنوان می‌کنند.

یارمحمد رحمتی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا