آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

ایران به واردات مواد سوختی برای افغانستان مجوز سه ماهه ترانزیتی داد

خبرگزاری دید: مقامات ایرانی گفته‌اند که تهران برای تزانزیت مواد نفتی از خاک خود به افغانستان مجوز سه ماهه صادر کرده است.

حسن کاظمی قمی نماینده‌ ویژه‌ ایران در امور افغانستان روز گذشته (شنبه ۲ دلو) در توییتی نوشته که این مجوز در راستای تأمین نیازهای مردم افغانستان در فصل زمستان به درخواست گروه طا-لبان صادر شده است. قرار است تا آخر ماه حمل سال ۱۴۰۱ این مجوز اعتبار داشته باشد.
به گفته‌ مقام‌های ایرانی این مجوز فقط برای واردات دیزل صادر شده و به شرکت‌های بازرگانی اجازه‌ ترانزیت این محصول از خاک ایران به افغانستان را می‌دهد.
این مجوز در حالی صادر شده که طی ماه‌های اخیر بهای مواد سوختی از جمله گاز مایع در افغانستان به شدت افزایش یافته است. دلیل این امر، افزایش بی‌پیشنه‌ بهای دالر در برابر پول افغانی خوانده می‌شود.
ارزش افغانی در برابر دالر پس از تسلط طا-لبان سیر نزولی داشته و طی هفته‌های اخیر به بلندترین حد خود رسیده بود. در حال حاضر یک دالر به بیش از ۱۰۰.۴ افغانی تبادله می‌شود.
افزایش بهای دالر در برابر افغانی، منجر به افزایش بهای مواد اولیه در بازار می‌شود؛ چرا که کالا به افغانستان با دالر وارد می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا