آخرین اخباراسلایدشوسیاستمنطقه

ایران: حق‌آبه ما از رود هلمند قطعی است

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران می‌گوید که ساکنان سیستان و بلوچستان این کشور با کم‌آبی مواجه‌اند و بر اساس معاهده‌ ۱۳۵۱ حق‌آبه ایران از رود هلمند قطعی است.


سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه (۱۱ دلو) در یک نشست خبری با اشاره به اعتراض ساکنان سیستان و بلوچستان گفت که آنان تجمعی مسالمت‌آمیز داشته‌اند، اما با «برخی رفتارهای احساسی غیرقابل تأیید»، به همراه شد.
ساکنان شهرستان/ولسوالی زابل سیستان و بلوچستان روز جمعه(۸دلو)‌ در تظاهرات خشونت‌آمیز در پایانه‌ بند کمال‌خان شیشه‌های موترهای باربری افغانستان را شکستند. آنان خواستار آزادسازی آب بند کمال خان شدند.
سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران در نشست خبری خود هم گفت که به رغم آزاد شدن آب بند کمال خان توسط طا-لبان، تاکنون آبی به مرزهای ایران نرسیده است.
او گفت: «برای ما بازشدن سد مهم نیست، دریافت حق‌آبه مهم است. کلیه موانع را این هیئت باید مرتفع کند و این ملاک مهم است که تا چه میزان این هیئت مسئولیت‌پذیر و به توافقات دوجانبه و معاهدات بین‌المللی پایبند است».
خطیب‌زاده بیان کرد که وزارت خارجه‌ ایران از همه ابزارهای خود برای تأمین حق‌آبه ایران از رود هیرمند استفاده خواهد کرد.
ایران مدعی است که دولت‌های افغانستان حق‌آبه آن کشور را بر اساس معاهده‌ای که میان موسی شفیق و امیرعباس هویدا نخست‌وزیران پیشین افغانستان و ایران امضا شده، تأمین نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا