آخرین اخباراسلایدشوسیاستمنطقه

ایران: طا-لبان مسئول حفظ امنیت افغانستان هستند

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که این کشور معتقد است، طا-لبان مسئول حفظ امنیت افغانستان می‌باشند. او گفت، آنچه در کندز رخ داد اقدام تروریستی بی‌سابقه بود و به اشد وجه محکوم می‌کنیم.


به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح امروز دوشنبه(۲۰ میزان) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطیب‌زاده درباره برگزاری نشست همسایگان در خصوص افغانستان در تهران گفت:‌ در اولین جلسه‌ای که به صورت برخط(آنلاین) وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار کردند توافق شد نشست بعدی با حضور وزرای خارجه در تهران داشته باشیم. این منوط به آماده شدن مقدمات است.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این موضوع در دستورکار و پیگیری است و نمی‌دانیم چه زمانی امکان برگزاری حضوری را در تهران خواهیم داشت. در همان نشست توافق شد روسیه به این جمع اضافه شود و به پیشنهاد ایران روسیه هم در آن نشست حاضر خواهد بود. دعوت روسیه از ایران برای شرکت در نشستی درباره افغانستان در این کشور در دست بررسی است و پاسخ خود را خواهیم داد.
با همه طرف‌ها در افغانستان به شمول طا-لبان در تماس هستیم
وی درباره به رسمیت شناختن طالبان هم گفت: ما با افغانستان روابط مردمی و تجاری بسیاری خوبی داریم و یکی از ویژگی‌های روابط تجاری ایران و افغانستان مردمی بودن و بخش خصوصی بودن این روابط است. سفر والی خراسان برای اطمینان از ادامه مراوداتی بود که بسیاری خواست مردم افغانستان است. با همه طرف‌ها در افغانستان به شمول طا-لبان در تماس هستیم و زود است درباره دولت فراگیر افغانستان اظهارنظر کرد.
وی درباره اقدام تروریستی در کندز نیز اظهار داشت: آنچه در کندز رخ داد اقدام تروریستی بی سابقه بود و به اشد وجه محکوم می‌کنیم و معتقدیم طالبان مسئولیت حفظ امنیت را دارد. ایران بارها گفته است باید افغانستانی داشته باشیم که عاری از خشونت و تروریسم باشد. مردم نجیب افغانستان از تروریسم و کشتار خسته هستند.
خطیب‌زاده عنوان کرد که افغانستان را کنشگری سازنده در روابط بین‌الملل می‌دانیم.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت:‌ با یک مسیر گفت‌وگو باید تلاش کنیم یک دولت فراگیر را در افغانستان شاهد باشیم و این نقشی است که ایران و همسایگان باید ایفا کنند. نقششان فرستادن گروه‌های خاص به آن کشورها نیست بلکه نقششان تلاش برای گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی است. در این راه اخبار جعلی زیاد است و گروه‌هایی برای تخریب کردن چهره گروه دیگری اقدامات می‌کنند و در این مدت فرا گرفتند چگونه می‌توانند از ابزار دیپلماسی عمومی استفاده و اهداف نادرست خود را جلو ببرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا