آخرین اخبارافغانستانسیاست

17 اسد 1377در مزارشریف؛

ایران: عاملان قتل دیپلمات‌های ما مجازات شوند/ دولت فراگیر می‌تواند ثبات را به افغانستان برگرداند

خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه ایران با نشر بیانیه‌ای در پیوند به ۱۷ اسد سالروز سقوط مزارشریف و قتل دیپلمات‌های این کشور در سال ۱۳۷۷ خورشیدی، بار دیگر خواستار مجازات عاملان آن شد.

ایران: عاملان قتل دیپلمات‌های ما مجازات شوند/ دولت فراگیر می‌تواند ثبات را به افغانستان برگرداند

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای نوشته است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز حادثه مزارشریف و محکوم کردن آن جنایت فراموش نشدنی، بر ضرورت روشن شدن ابعاد حادثه به عنوان مطالبه‌ای قطعی تاکید می‌نماید.
این وزارت در ادامه نوشته که «۲۴ سال پیش و در بحبوحه نبردهای داخلی افغانستان و در پی ورود نیروهای طا-لبان به شهر مزار شریف، بر خلاف تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی، به نمایندگی کشورمان در شهر مزار شریف حمله شد و دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند».
در این بیانیه، ضمن حمایت همه جانبه از مردم افغانستان توسط دولت و مردم ایران، بر ایجاد دولت فراگیر نیز تاکید شده است.


وزارت خارجه ایران افزوده که این کشور «از هر راه‌حلی که منجر به صلح، ثبات و آرامش پایدار به نفع مردم در این کشور شود و پاسدار دستاورد سال‌ها مجاهدت در برابر اشغال خارجی و حراست از خون شهدای عزیز افغانستان باشد، پشتیبانی می‌کند».
بر بنیاد این اعلامیه، تجربه نشان می‌دهد که هم‌اکنون نیز تشکیل دولتی متشکل از همه نخبگان افغانستانی به نمایندگی از تمامی سلایق و اقوام عزیز این کشور که احساس تعلق مردم افغانستان نسبت به آن دولت را به همراه آورد، می‌تواند راه‌گشای مسیر افغانستان رنجدیده به سمت توسعه، پیشرفت و آبادانی و افزایش توان مقابله مردم در برابر فشارها و تحریم‌های ظالمانه غرب باشد.
۱۷ اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی مصادف است با سقوط مزارشریف به دست نیروهای طا-لبان، در این روز ۸ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی در کنسولگری این کشور از سوی افراد مسلح که گفته می‌شد مربوط طا-لبان هستند، کشته شدند، اما اخیراً مقامات طا-لبان هر نوع دست داشتن در این قتل و قتل عام شهروندان مزارشریف را رد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا