آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

ایران: کشورهای همسایه از تحمیل اراده خود به افغانستان پرهیز کنند

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید آن‌چه در افغانستان رخ می‌دهد راه‌حل معجزه آمیز ندارد. کشورهای همسایه باید کمک کرده و صادقانه از تحمیل خواست و اراده خود بر مردم افغانستان پرهیز کنند.


سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز یکشنبه(۲۸ سنبله) در نشست هفتگی با رسانه‌ها گفت: آن‌چه در افغانستان رخ می‌دهد راه‌حل معجزه آمیز ندارد. کشورهای همسایه باید کمک کرده و صادقانه پرهیز کنند از این‌که خواست و اراده‌ای را به مردم افغانستان تحمیل کنند و در مسیری بروند که اعتمادزایی کند نه اعتمادزدایی.
وی افزود: ما به مردم افغانستان فکر می‌کنیم و به آنها متعهدیم و در عین حال تمامی مساعی خود را به کار می‌گیریم که به آینده افغانستان کمک کنیم.
خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد که نشست آینده درباره افغانستان در دست پیگیری است ولی رایزنی‌ها بین کشورهای منطقه در جریان است.
حضور آوارگان افغانستانی در مرزهای شرقی ایران
خطیب‌زاده درباره حضور آوارگان افغانستان در مرزهای شرقی کشور و بحث صدور روادید برای افغانستانی‌ها و روابط اقتصادی ایران با این کشور اظهار داشت: ایران میزبان حدود چهار میلیون تبعه افغانستانی در داخل ایران بوده و در طی چهار دهه گذشته ایران تلاش کرده با جدیت تمامی امکانات خودش را برای تسهیل حضور برادران و خواهران افغانستانی در ایران به کار بگیرد.
وی افزود: براساس برخی تخمین‌ها در چند ماه گذشته حدود نیم میلیون از برداران و خواهران ما در افغانستان بی جا شدند. برخی به صورت قانونی و برخی هم غیرقانونی وارد ایران شدند و موضوع فراگیری کرونا هم موضوع بسیار جدی است و به رغم همه فشارهایی که بر اقتصاد ایران همه شاهد هستند، تلاش کردیم تا آن‌جایی که بضاعت ما امکان داشته کمک کنیم ولی یک واقعیتی است که پذیرفتن بیش از چهار میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی که در ایران حضور دارند، برای مردم و اقتصاد ایران کار سختی است. همین میزان هم که انجام می‌شود بدون کمک‌های ضروری سازمان‌های بین‌المللی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی را ترغیب می‌کنیم که برای رسیدگی به اوضاع بی جاشدگان افغانستانی و آوارگان کمک کنند. حتی در خصوص واکسین برادران و خواهران افغانستانی نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم و هم به سازمان‌های بین‌المللی و کشورهایی که ممکن است گفتیم که به ما کمک کنند تا از این وضعیت عبور کنیم.
وی افزود: روابط ما با مردم افغانستان و طرف‌های تجاری در افغانستان که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود به صورت عادی در حال انجام است. مشکلاتی بوده و پیش آمده، ولی بسیاری از آنها مرتفع شده و در حال مرتفع شدن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا