آخرین اخبارامنیت و حوادثتحلیلجهانحقوق بشرسیاست

دیپلماسی تبعیض؛

اینجا سوریه، کسی به فکر مصیبت‌زدگان زلزله نیست

در حالی که به خاطر کمک به ترک‌ها، بسیاری از کشورها، به عنوان مثال یونان و ارمنستان، آماده اند چشمان خود را بر نارضایتی‌های قدیمی و اختلافات فعلی ببندند، برای سوریه تنها تعداد کمی موافقت می کنند که به سوری ها کمک کنند

تعداد قربانیان زمین لرزه در ترکیه و سوریه از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است و این در حالی است که سازمان ملل هشدار می دهد که این رقم نهایی نیست: همه آوارها هنوز برداشته نشده است. کمک به قربانیان همچنان یک چالش برای جامعه بین‌‌المللی است، به ‌ویژه در سوریه، جایی که وضعیت سیاسی کلی بر فاجعه – پیامدهای یک جنگ طولانی ‌مدت و تحریم‌ های بین ‌المللی – قرار گرفته است. در حالی که به خاطر کمک به ترک‌ها، بسیاری از کشورها، به عنوان مثال یونان و ارمنستان، آماده اند چشمان خود را بر نارضایتی‌های قدیمی و اختلافات فعلی ببندند، برای سوریه تنها تعداد کمی موافقت می کنند که به سوری ها کمک کنند.

زلزله قرن نام فاجعه هولناکی است که چند روز پیش در ترکیه و سوریه رخ داد. تا اواخر هفته گذشته تعداد قربانیان در هر دو کشور از ۵۰ هزار نفر گذشت که تقریبا ۳۰ هزار نفر در استان‌های ترکیه بودند. با این حال، سازمان ملل انتظار رشد این آمار غم انگیز را دارد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، فقط در سوریه ممکن است تا ۵.۳ میلیون نفر بی خانمان بمانند. در مجموع، نزدیک به ۲۶ میلیون نفر از زلزله آسیب دیدند. در حالی که ده ها کشور به ترکیه پیشنهاد کمک کردند و تیم های نجات و کمک های بشر دوستانه را به آنجا فرستادند، در سوریه، فقط تعداد کمی در روزهای اول پس از فاجعه به سوری ها کمک کردند. مردم باید عمدتاً خودشان از زیر آوار نجات می یافتند. در مناطق تحت کنترول مقامات رسمی سوریه، امدادگران روسی به کمک آمدند، اما در منطقه تحت کنترول مخالفان و گروه‌ های رادیکال، کسی نبود که روی آن حساب باز کنند.

در این میان، در کشوری که در ۱۲ سال گذشته درگیر جنگ داخلی بوده و با تروریزم می جنگد و در عین حال، تلاش می کند، تحت تحریم های غرب زنده بماند، تجهیزات لازم برای پاکسازی آوار وجود ندارد. این پرسش مطرح می شود که چگونه می توان مردم را اسکان داد، در حالی که تعداد زیادی از ساختمان ها پس از جنگ هنوز بازسازی نشده اند. افزون بر آن، بازماندگان چیزی برای گرم کردن و چیزی برای تغذیه ندارند. کمک‌های بشردوستانه دیر شده است. آنچه جمع آوری می شود، اغلب به سختی به قربانیان تحویل داده می شود. اغلب، گروه هایی که یک منطقه خاص را کنترول می کنند، اجازه عبور محموله های بشردوستانه را نمی دهند.

در روزهای آینده، شورای امنیت سازمان ملل متحد قصد دارد، در مورد چگونگی کمک به سوریه بحث کند. یکی از موضوعات اصلی رفع تحریم هاست. دمشق با حمایت کامل مسکو بر این امر اصرار دارد. روز جمعه، وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکا اعلام کرد که فعالیت های امدادرسانی را از تحریم های سوریه تا ماه اگست معاف کرده است. این اقدام به بانک مرکزی امکان می دهد که حواله های سوری های مقیم خارج و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی را دریافت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا