آخرین اخبارافغانستانگزارش

باتور دوستم برای برگشت پدرش تلاش می‌کند


یک منبع از حزب جنبش می‏گوید، باتور دوستم فرزند ارشد جنرال دوستم و رییس فعلی این حزب قرار است با شماری از رهبران جهادی و سیاسی در سراسر کشور گفت‎وگو کند و از آنها بخواهد که بالای ارگ فشار وارد کنند تا با برگشت جنرال دوستم به کابل، موافق شود.
به گزارش خبرگزاری دید، این منبع که نمی‎خواهد نامی از وی برده شود می‏گوید که جنرال دوستم در تماسی تیلفونی به با تور دوستم دستور داده است که با تمامی رهبران جهادی در این زمینه گفت‎وگو کند تا آن‎ها (رهبران جهادی)به گونه دسته‌جمعی از رییس‏جمهور‏غنی بخواهند که با آمدن او، مخالفت نکند.
منبع بیان می‏دارد که باتور دوستم به همین منظور به خانه محمد محقق رفته و این دیدارها با دیگر رهبران جهادی و سیاسی نیز دادمه خواهد داشت.
برگشت معاون اول ریاست‏جمهوری به کابل، در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش شماری از بزرگان ترک‎تبار شبی را مهمان اشرف غنی بودند و از رییس‏جمهور کشور خواسته بودند که به ترک‎تباران در نهاد‏های حکومتی، سهم بیش‎تر داده شود و ترک‎تباران قربانی قومیت نشوند.
پس از گذشت چند روز از دیدار ترک‎تباران با رییس‏جمهور غنی، گزارشاتی در رسانه‎ها درز کرد مبنی بر این‎که ریییس‏جمهور‏غنی در این دیدار گفته است که جنرال دوستم را فراموش کرده و در بست‎های رقابتی شرکت کنند.
از سویی‎هم، رفتن برخی از بزرگان ترک‎تبار به نزد رییس‏جمهور‏غنی با مخالفت رییس دفتر معاون اول و طرفداران او مواجه شد.
در پیوند به آن دیدار، بابر فرهمند رییس دفتر جنرال دوستم در صحبت با رسانه‎ها تاکید کرد که این دیدار در هماهنگی با جنرال دوستم صورت نگرفته و هواداران معاون اول این دیدار را خیانت به حزب جنبش اعلام کردند.
باتور دوستم نیز در واکنش به آن موضوع در صفحه فیس بوکش نوشت: صاحب حزب جنبش اسلامی و ترک‎تباران افغانستان تن‎ها جنرال دوستم است و حزب جنبش با دادن قربانی‏ها به این جای‎گاه رسیده است.
تاسیس ایتلاف نجات
هرچند آقای دوستم در تبعید به سر می‎برد، ولی در برابر آن‎چه انحصار قدرت از سوی تیم ارگ خوانده می‏شود، عطا محمد نور محمد محقق و جنرال دوستم ایتلاف نجات را در ترکیه تاسیس کردند.
گفته می‎شود که تاسیس این ایتلاف و ایتلاف سه چهره کلیدی منتقد حکومت تاثیر منفی برای برگشت آقای دوستم به کشور گذاشته است؛ زیرا تیم ارگ از یک‎جا بودن این سیاست‎مداران به شدت بیم دارد.
پس از اتهام بدرفتاری جنسی با احمد ایشچی که به جنرال دوستم نسبت داده می‎شود، او در ترکیه به سر می‎برد و آگاهان به این باورند که چانس معاونت اول برای ترک‎تباران، فرصتی بود که اکنون تمام شده است.
اخترسهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا