آخرین اخبارادبیاتافغانستانفرهنگ عامه

بازخوانی قیام عاشورا در پرتو عقلانیت

«بازخوانی قیام عاشورا در پرتو عقلانیت»، همایشی بود برای واکاوی قیام امام حسین در برابر یزید و پیامد آن از نظر عقلانی بر جوامع اسلامی و انسانی که روز گذشته در شهر کابل برگزار شد.

گزارش از سید محمد حسین حسینی
به گزارش خبرگزاری دید، « بازخوانی قیام عاشورا در پرتو عقلانیت» همایشی بود که روز گذشته(جمعه ۲۱سنبله) برای پرداختن به حادث کربلا از بعد عقلانی، در کابل برگزار شد.
در این همایش، سخنرانان حواشی، مضایق و دقایق قیام امام حسین را در پرتو عقلانیت و خرد انسانی بررسی نموده و به ابعاد گسترده آن پرداختند.

سید رضا محمدی شاعر و نویسنده، در این مراسم گفت، «معرفت» و «ولایت» خاندان مطهر رسول بیرون از چهار چوب اسلام هم هوادار دارد.
آقای محمدی افزود که بزرگان ادبیات و شعر از نگاه متفاوت به واقعه کربلا و قیام امام حسین نگریسته‎اند.
او به رسوب قیام عاشورا به عنوان محک حق و باطل در ادبیات، به ویژه ادبیات مذهبی اشاره نموده و افزود که واژه عاشورا در ادبیات همواره به معنی مبارزه و نپذیرفتن ظلم بوده است.
شاکری بدخشانی سخنران دیگر این همایش گفت که بعد از ۱۳۸۱ سال از حادثه عاشورا، امروز هم جهان از قیام امام حسین یاد می‌کند، انقلاب‎های زیادی را ما در کتاب‎ها خواندیم اما همه آن‌ها در دل کتاب‎ها آرشیف شده‎اند، ولی امروز همه از حسین سخن می‎گوید.
به گفته شاکری بدخشانی، قیام امام حسین را باید از میان قرآن و احادیث نبوی استنباط و استخراج کنید، امام حسین قیام خود را چنین تعریف می‌کند، برای اصلاح امت جدم پیامبر اسلام و امر به معروف قیام کردم.
وی تاکید کرد، تفاوت امام حسین با تمام انبیا و صلحا این است که وی فرزند نبوت، فرزند ولایت و فرزند امامت است، پس جا دارد که ما حسینی عمل کنیم.

از سویی هم، محمد عظیم محمدی عالم دین گفت، پیامبر اسلام گفته است که حسین حکماً ابن من است و حقیقتاً ابن فاطمه، آیا ما نباید پسر پیامبر را دوست داشته باشیم؟
این عالم دین گفت، امام حسین برای این در برابر یزید قیام کرد که فکر می‌کرد یزید خلافت را از راه شریعت اسلامی به دست نگرفته و به در زمان خلافت خود قانون و حکم کتاب‎الله را اجرا نکرده و عدالت را زیر پای کرده است.
گفتنی است که در سال ۶۱ هجری قیام امام حسین در صحرای کربلا به وقوع پیوست و امام حسین در سن ۵۲ سالگی در این روز با ۷۲ تن از یاران و اهل بیتش به شهادت رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا