آخرین اخبارخبر های مهمسیاستمنطقه

بازداشت عضو ارشد طالبان در پشاور چه پیامی به طالبان دارد

گزارش‌هایی از پاکستان حاکی است که یک عضو ارشد گروه طالبان از سوی نهادهای امنیتی پاکستان در شهر پشاور بازداشت شده است. برخی بر این باور هستند که این اقدام پاکستان به مقصد وارد کردن فشار بر این گروه در خلال گفت‌وگوها با ایالات متحده انجام شده است.

آرشیف

گزارش‌هایی از پاکستان حاکی است که یک عضو ارشد گروه طالبان از سوی نهادهای امنیتی پاکستان در شهر پشاور بازداشت شده است. برخی بر این باور هستند که این اقدام پاکستان به مقصد وارد کردن فشار بر این گروه در خلال گفت‌وگوها با ایالات متحده انجام شده است.
حافظ محب‌الله که در زمان حکومت طالبان بر افغانستان تا پیش از سال ۲۰۰۱ وزیر امور دینی بود، در شهر پیشاور تحت بازداشت قرار گرفته است.
به نقل از بی بی سی، امریکا مکرراً از پاکستان خواسته اجازه ندهد طالبان از خاک این کشور به عنوان یک «پناهگاه امن» استفاده کند.
پاکستان این مسئله را که از طالبان برای اعمال نفوذ در افغانستان حمایت می‌کند، رد می‌کند.
این بازداشت درحالی صورت می‌گیرد که زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا در امور آشتی ملی افغانستان قرار است به زودی از پاکستان بازدید کند. آقای خلیلزاد اخیراً رشته ملاقات‌هایی با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر و امارات متحده عربی داشته است.
مقام‌های پاکستانی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. اما منابع آگاه طالبان می‌گویند که حافظ محب‌الله چند سال بود که در پیشاور زندگی می‌کرد.
دو مقام بلندپایه طالبان که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که هدف از این دستگیری اعمال فشار بر طالبان برای دیدار با زلمی خلیلزاد در طول هفته جاری در پاکستان، یا مهم‌تر از آن موافقت با دیدار با نمایندگان اشرف غنی رییس جمهور افغانستان بوده است.
طالبان تاکنون از برگزاری دیدارهای مستقیم با مقام‌های افغانستان خودداری کرده است، دولتی که «دست نشانده» امریکا می‌داند.
منابع این گروه می‌گویند که دولت‌های پاکستان و عربستان سعودی هر دو در تلاش بوده‌اند طالبان را برای تغییر مسیر قانع کنند.
یک مقام ارشد طالبان به بی بی سی گفت:« آن‌ها او (محب الله) را برای فرستادن پیامی دستگیر کرده‌اند.»
یک عضو «شورای کویته» طالبان افزود:« در مورد گفت‌وگوهای صلح آتی ملاقاتی با مقام‌های پاکستانی برگزار شد که با بحث و مشاجره خاتمه یافت. بلافاصله بعد از آن مقام‌ها با یورش به چند خانه محب‌الله را دستگیر کردند. بعد از آن ملاهبت‌الله (رهبر طالبان) در پیامی همگانی هشدار داد مواظب باشند.»
تیمی از دولت افغانستان هم به امارات رفته بود اما طالبان حاضر به دیدار با آن نشد.
یک منبع آگاه مشارکت کننده در مذاکرات گفت که پاکستان برای انجام گفت‌وگوها فشار آورده بود و مقام‌های سعودی سعی کرده بودند، اعضای طالبان را راضی کنند حداقل با نمایندگان دولت افغانستان دست دهند یا در کنار آن‌ها نماز بخوانند.
یک عضو بلندپایه سابق طالبان در مورد نیات مقام‌های پاکستانی ابراز تردید کرد و گفت این کشور در جریان مذاکرات صلح سعی داشته اعضایی از طالبان را که با منافع پاکستان همدردی دارند مطرح کند نه اعضای دفتر رسمی این گروه را در قطر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا