آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

محمد محقق در بلخ:

بازنگری توافقنامه امریکا – طالبان اقدام خوب است/ رخدادهای خونین بهسود به سود هیچ طرف نیست

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، مشاور سیاسی و امنیتی رییس‌ جمهور و عضوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید بازنگری توافقنامه دوحه از سوی امریکا اقدام نیک است. او درگیری‌های اخیر ولسوالی بهسود را به سود هیچ طرف ندانسته و خواستار حل مسالمت آمیز آن شد.

به گزارش خبرگزاری دید، محمد محقق مشاور سیاسی و امنیتی رییس‌ جمهور غنی، در اولین سالگرد کشته شدن محمدباقر(پسرش) می‌گوید که حسین محقق قاتل شهید محمدباقر را به دلیل اختلالات مغزی و مادرش بخشید، اما دیگر او پسرش نیست.
وی در بخش دوم سخنانش با اشاره به گفت‌گوهای صلح، گفت که طالبان به معاهده امضا شده با امریکا پای بند نیستند و هنوز با القاعده ارتباط دارند، کاهش خشونت‌ها صورت نگرفته و مذاکرات جدی انجام نمی‌دهند و بازنگری این توافق‌نامه از سوی رییس‌ جمهور جدید امریکا کار خوبی است.
او افزود: ما به بازنگری قدرت‌های بین‌المللی بر توافق‌نامه طالب و امریکا کاری نداریم و آرزو می‌کنیم که مذاکرات صلح بین‌الافغانی به نتیجه برسد.

محقق بیان کرد که طالبان برادران نااهل ملت افغانستان هستند، همانند برادران حضرت یوسف؛ اما آنان باید صلح با ملت را بپذیرند.
او در پیوند به رویدادهای ولسوالی بهسود ولایت میدان‌وردک گفت: رعیت و حکومت هر دو مسئولیت‌هایی دارند که باید در قبال هم انجام بدهند؛ طبق سفارش حضرت علی (ع) حکومت نباید پایه‌های خود را با خون مردم بی‌گناه محکم کند و از سویی هم مردم باید حکومت را همکاری، حمایت و تقویت نمایند؛ جنگ فعلی بهسود در شرایط فعلی به نفع طرفین نیست.
وی مردم بهسود را به صبر و بردباری سفارش کرد و گفت نباید در زمانی که با یک طرف صلح می‌کنیم در طرف دیگر جنگ کنیم.
در همین حال، محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ با حضور در این مراسم، پیام عطا محمد نور رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان را به خوانش گرفت و گفت: شرایط افغانستان بسیار پیچیده شده است و اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور هر روز بدتر می‌شود؛ شخصیت‌هایی چون جناب محقق، مارشال دوستم و عطا محمد نور باید بر اوضاع فعلی توجه جدی داشته باشند.
وی افزود که تصمیم‌گیری کشور باید از سوی مردم صورت بگیرد نه خارجی‌ها؛ چون تصمیم‌گیری خارجی‌ها به نفع ملت نیست. درد مشترک ملت همکاری مشترک را می‌طلبد و نباید در قبال سرنوشت خود بی‌تفاوت باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا