آخرین اخبارافغانستانگزارش

باشندگان بلخ: واگذاری مناطقی به طالبان، خیانت به کشور است

عباس نقاوت استاد دانشگاه، معتقد است که امریکایی‌ها در نبرد افغانستان با طالبان شکست نظامی خورده و اکنون سعی دارد با مخالفان مسلح دولت کنار بیاید.


این روزها نمایندگان گروه طالبان در دفتر قطر سرگرم مذاکره برای پایان جنگ در افغانستان با مقامات امریکایی هستند. برخی از اعضای گروه طالبان از مذاکرات انجام شده با امریکایی‌ها ابراز خوشنودی کرده‌اند.
همزمان با مذاکرات، روزنامه نیویارک تایمز گزارش کرده است که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته است که مناطق دور دست را به گروه طالبان واگذار کند.
در گذشته، امریکا و جامعه جهانی تاکید شان این بود که حکومت افغانستان باید طرف مذاکره کننده با طالبان باشد و آن‌ها صرف نقش تضمین کننده دارند.
گروه طالبان نیز همواره به پیشنهاد حکومت افغانستان پاسخ رد داده و متمایل بوده که با واشنگتن داخل مذاکره شود.
اما باشندگان بلخ در واکنش به مذاکره طالبان با مقامات امریکایی، می‌گویند که حکومت افغانستان در روند صلح و مذاکره با طالبان نباید به حاشیه برود.
باشندگان بلخ از سران حکومت وحدت ملی می‌خواهند که در این روند نقش حکومت افغانستان برجسته باشد.
اعضای ایتلاف بزرگ ملی افغانستان هم می‌گویند که روند مذاکره با طالبان به مدیریت حکومت باشد و درعین حال، اجماع داخلی نیز شکل بگیرد.
چیزی که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز بارها به زبان آورده و گفته، برای مذاکره و صلح با طالبان اجماع داخلی و جهانی شکل گرفته است.
فرید رضوانی از باشندگان ولایت بلخ به این باور است که غیابت حکومت افغانستان در روند مذاکره با طالبان، نتیجه نمی‌دهد و مذاکرات انجام شده میان امریکایی‌ها و طالبان در قطر تلاش بی‌حاصل است.
او در صحبت با خبرگزاری دید، تاکید می‌کند که حکومت افغانستان خیلی فوری مانع مذاکره طالبان با امریکا شود و اگر کابل طرف مذاکره کننده با طالبان نباشد، ممکن است امریکایی‌ها در این روند امتیازاتی به گروه طالبان بدهد که مردم افغانستان با آن موافق نباشد.
وی واگذاری برخی از مناطق افغانستان را به طالبان جفا در حق مردم می‌داند.
عباس نقاوت استاد دانشگاه، معتقد است که امریکایی‌ها در نبرد افغانستان با طالبان شکست نظامی خورده و اکنون سعی دارد با مخالفان مسلح دولت کنار بیاید.
او می‌گوید، امریکایی‌ها هفده سال پیش به منظور نابودی طالبان به افغانستان حمله کردند و قرار شان از بین بردن گروه طالبان بود، نه واگذاری مناطقی به این گروه.
به باور آقای نقاوت، اگر این خواست رییس جمهور امریکا تحقق یابد، طالبان با تسلط کامل می‌تواند برای شهرها یک تهدید جدی محسوب شود.
او می‌گوید امریکایی‌ها در واقع با این طرح تصمیم دارند جغرافیای افغانستان را با طالبان تقسیم کنند.
جمشید رها استاد دانشگاه بلخ، جنگ جاری افغانستان را سیاسی و استخباراتی می‌خواند: امریکا در این نبرد شکست خورده و اکنون تلاش دارد با واگذاری مناطقی به طالبان، از این شکست فرار کند.
وی اضافه می‌کند که حکومت افغانستان در روند مذاکره با طالبان به حاشیه رفته است و روشن نیست که امریکایی‌ها به چه قیمتی با طالبان صلح می‌کنند.
با این همه، حکومت افغانستان تاکنون در برابر مذاکره طالبان با مقامات امریکایی واکنش نشان نداده است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا