آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

باشندگان هرات نزدیک به ۲ میلیارد افغانی از برشنا مقروض‌اند


مسئولان اداره هرات‌برشنا ادعا دارند که مشتریان برق در این ولایت، ۱,۷ میلیارد افغانی از این اداره قرض‌دار هستند که از این میان تنها ۳۵۰ میلیون افغانی سهم ادارات دولتی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، وحید کامرانی رییس شرکت برشنا در ولایت هرات می‌گوید: به شمول اقشار مختلف، ادارات دولتی نیز صرفیه برق شان را تحویل نداده‌اند.
وی افزود، بیشترین بدهکاری را اداره گمرک و مراکز مربوط به وزارت دفاع در هرات دارند.
کامرانی علاوه کرد، هر چند مطالبه‌هایی هم در این مورد صورت گرفته، اما ادارات دولتی توجه نکرده‌اند.
رییس شرکت برشنا در هرات گفت: به دلیل ناامنی، از مشترکین برق ولسوالی‌هایی چون گُلران، کُهسان و «کُشک ‌رباط‌سنگی» هرات نظارت کرده نمی‌توانیم.
او می‌گوید: ۲۰ قریه در ولسوالی‌های گلران و کشک رباط سنگی سال‌ها است که صرفیه برق شان را نپرداخته‌اند.
پیش از این، اداره برشنا به دلیل نپرداختن صرفیه، برق این دو ولسوالی را قطع کرده بود اما آنان در واکنش به این اقدام اداره برشنا، پایه‌های برق وارداتی ساحات شان را منفجر کردند که سپس برق آن مناطق وصل شد.
کامرانی گفت: بعضی از قریه‌های ولسوالی گلران از سال ۱۳۹۲ تاکنون، پول صرفیه برق شان را نپرداخته‌اند.
او دلیل قطع برق هرات را در فصل سرما، فرسوده شدن سیم برق از هرات الی ترکمنستان عنوان کرده و گفت: سردی هوای منفی ۲۵ درجه در مسیر بند «بقرچر» و همچنان راه صعب‌العبور و فرسودگی سیم برق باعث تخریب آن می‌شود.
موصوف خاطرنشان ساخت که ۲۲ کیلومتر این مسیر به شکل استندرد از داخل دره، در کنار سرک انتقال داده می‌شود که در حدود ۸۰ درصد کار آن پیش رفته و الی ماه حمل سال پیشرو تکمیل می‌شود.
او می‌پذیرد که سرقت برق در داخل شهر هرات نیز وجود دارد، اما علاوه می‌کند که در موارد اندک و محدود می‌باشد، تا کنون ۴ مورد را به سارنوالی معرفی کرده‌اند.
رییس حوزه هرات‌برشنا می‌گوید: بیشترین عواید اداره برشنا از مرکز شهر هرات است.
در همین حال، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات تایید می‌کند که شماری از ادارات دولتی از برشنا مقروض‌اند.
وی می‌گوید، این موضوع در جلسه اداری ولایت نیز مطرح شده و امید می‌رود که در بودجه سال آینده مبلغی به خاطر پرداخت صرفیه برق ادارات مشخص شود.
آقای فرهاد همچنان افزود: با متنفذین و بزرگان ولسوالی‌هایی که صرفیه را پرداخت نمی‌کردند صحبت شده و اعلام آمادگی کردند که در قسمت جمع‌آوری صرفیه برق همکاری می‌کنند.
گفتنی است که همواره مردم این ولایت، از بلند بودن صرفیه برق شکایت داشته و حتی دست به مظاهره نیز زدند، اما آن چه مسئولان اداره برق ادعا دارند این است که کارمندان این اداره در قسمت میترخوانی دقت لازم را داشته و از عدم تحویل صرفیه برق برخی ادارات دولتی و اهالی ساحات ناامن شاکی‌اند.
سید غفور هاشمی – خبرگزاری دید – هرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا