آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

به اساس یافته‌های تازه ایتوا:

باشندگان ۳۸ ولسوالی کشور از پروسه انتخابات بی‌بهره است

مسئولان موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان (ایتوا) امروز سه شنبه طی نشست خبری در کابل یافته‌های گزارشی را به نشر رساند که نشان می‌دهد، حدود ۳۸ ولسوالی کشور از اختیار حکومت خارج است و باشندگان آن از پروسه انتخابات بی‌بهره‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، حبیب‌الله شینواری عضو موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان (ایتوا) گفت: به اساس یافته‌های ما در حدود ۷۰۰ مرکز رای دهی در برخی ولایات بنا بر تهدید بلند امنیتی هیچ ثبت نام صورت نگرفته است.
آقای شینواری افزود: یافته‌های ما نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات برای مهاجران، زندانیان، منسوبین نظامی و کارکنان نمایندگی‌های سیاسی افغانستان مقیم خارج هیچ برنامه ندارد تا آن‌ها در پروسه ملی انتخابات شرکت کنند.
این عضو موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان گفت: تمام اتباع افغانستان چه در داخل و چه در خارج حق دارند در پروسه ملی(انتخابات) شرکت کرده و رای دهند.
اعضای موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان ازکمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند که دراسرع وقت یک مکانیزم دقیق ثبت نام را برای کارکنان نمایندگی‌های سیاسی مقیم خارج کشور، منسوبین نظامی، زندانیان و مهاجران واجد شرایط را طرح کرده و عملی سازند.
اعضای «ایتوا» از ارگان‌های امنیتی کشور می‌خواهند که با تامین امنیت ولسوالی‌های ناامن کشور، زمینه ثبت نام رای دهندگان را برای شرکت در انتخابات تامین و مساعد سازد.
آقای شاه محمود مل عضو موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان در قسمت تک کرسی شدن انتخابات گفت: حکومت با دخالت در کمیسیون مستقل انتخابات در دقیقه نود طرح تک کرسی شدن انتخابات را خثنی اعلام کرد.
آقای مل افزود: برخورد حکومت در برابر کمیسیون انتخابات سیاسی بوده ما به دیده شک دیده و به آینده انتخابات شفاف بی‌باور هستیم.
آقای مل می‌گوید: اگر طرح تک کرسی شده انتخابات عملی می‌شد تمام مردم افغانستان خود را در آئینه پارلمان افغانستان می‌دید.
مل باور دارد اگر وضعیت به همین منوال پیش برود در زمان اعلام شده انتخابات برگزار نخواهد شد.
نگرانی‌های اصلی این است که یک تذکره برای چندین کاندید به کار برده شده و زمینه تقلب را مساعد می‌سازد
بابکر خیل عضو دیگر موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان می‌گوید: یافته‌های گزارش ما نشان می‌دهد که هیچ دیتابیس در کمیسیون وجود ندارد که تذکره تشخیص دهند که یک تذکره برای چندین نامزد به کار برده شده است.
گل نسا نیکزاد عضو موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان می‌گوید: یافته‌ها نشان می‌دهد که حضور زنان در پروسه انتخابات کم‌رنگ بوده و این وضعیت نگران کننده است.
خانم نیکزاد گفت: به اساس یافته‌های ما، تاهنوز ۲۶ درصد حضور زنان در پروسه ثبت نام انتخابات تثبت شده است.
خانم نیکزاد می‌گوید: نگرانی ما از حضور کم‌رنگ زنان در شوراهای ولسوالی برای کاندیدا شدن است که زنان در ولسوالی خیلی علاقه ندارند که کاندیدا باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا