آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

بامیان؛ بستر مناسب برای کشت سویابین


مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان می‌گویند: با آن‌که انتظار نمی‌رفت کشت سویابین در ولایت بامیان به دلیل سردی هوا نتیجه‌بخش باشد، اما در سال جاری حاصلات‌ خوبی از این محصول زراعتی به دست خواهد آمد.
به گزارش خبرگزاری دید، این مسئولان می‌گویند، در سال جاری بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرام سویابین در چندین ولسوالی این ولایت به شکل امتحانی توزیع شده است که خوشبختانه حاصلات که از آن به دست آمده رضایت بخش است.
ذبیح الله محسنی، مسئول پروگرام‌های (N A I) در ولایت بامیان می‌گوید: سال گذشته محصول سویابین را در ۴ ولسوالی ولایت بامیان برای ۱۴۶ دهقان توزیع کردیم که خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی را به همراه داشت که امسال نیز تقریبا ً۲۵۲۶ کیلوگرام سویابین را برای ۴۲۱ دهقان در ۶ ولسوالی توزیع کردیم که انتظار داریم بیش از ۴۰ تن حاصل‌برداری کنیم.
با آن‌که آقای محسنی می‌گوید برای هر دهقان ۶ کیلو گرام از این محصول توزیع کرده‌اند، اما شماری از دهقانان می‌گویند به دلیل کیفیت و اهمیت غذایی این محصول آن را از بازارهای آزاد نیز خریداری و زرع کرده‌اند.
سید عزیزالله یکی از دهقانان در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان است. او که ۱۳ کیلوگرام سویابین را در بیش از یک جریب زمین زرع کرده، می‌گوید:« نزدیک به ۲۰ کیلوگرام سویابین از طرف موسسه ( N A I) برای سه دهقان در قریه‌ی ما توزیع شده بود. هرچند برای هرکدام ۶ کیلو سویابین توزیع شده بود اما من ۶ کیلوی دیگر را نیز از بازار خریداری کردم. با آن‌که در مورد چگونگی کشت این محصول برای ما معلومات ارایه نکرده بودند اما اکنون که وقت حاصل‌برداری سویابین نزدیک است می‌بینیم که حاصلات آن خیلی بهتر از لوبیا است که قبلاً کشت می‌کردیم.»
وی می‌گوید، با آن‌که تخم سویابین تقریباً اواخر ماه ثور سال جاری توزیع شده بود اما با آن‌هم اکنون کم‌کم وقت فصل‌برداری آن رسیده است.
او می‌گوید: نزدیک به ۱۲ کیلوگرام سویابین کشت کرده‌ام و انتظار دارم که بیش از ۱۷۰ کیلوگرام سویابین محصول سویابین را جمع‌آوری کنم.
امان الله یکی دیگر از دهقانانی است که در ولسوالی کهمرد ولایت بامیان از این محصول زراعتی کشت کرده است. او که از اهمیت غذایی این محصول باخبر است، می‌گوید: هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اهمیت غذایی سویابین نسبت به لوبیا و نخود که در سال‌های قبل کشت می‌‌کردیم، اهمیت دارد.
با این حال، مسئولان ریاست زراعت ولایت بامیان می‌گویند: تخم سویابین در تمام ولسوالی‌های ولایت بامیان کشت شده است، اما در دو ولسوالی کهمرد و ولسوالی سیغان این محصول پیشتاز است.
عبدالوهاب محمدی، رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان می‌گوید: در دو ولسوالی کهمرد و سیغان این ولایت حدود یک‌ونیم ماه قبل حاصل‌برداری شده و انتظار می‌رود در اواخر ماه جاری، در سایر ولسوالی‌ها نیز محصولات این نبات جمع‌آوری شود.
هرچند آقای محمدی از ارقام محصولات که در دو ولسوالی این ولایت جمع‌آوری شده، معلومات دقیق ارایه نکرد، اما می‌گوید، با آن‌که حاصلات سویابین با حاصلات نباتات مثل لوبیا و نخود که قبلاً توسط دهاقین کشت می‌شد یکی بوده اما سویابین منبع اقتصادی که سرشار از ویتامین‌ها و پروتین بوده و از اهمیت بسزایی غذایی برخوردار است.
او می‌گوید، یکی از دلایلی که ریاست زراعت به کشت این محصول تاکید می‌کند، اهمیت غذایی آن بوده که در رفع سوء تغذی نقش مهمی دارد.
آقای محمدی همچنان می‌گوید، با آن‌که تخم سویابین به تاخیر در بین دهاقین توزیع شده بود اما تاکنون بین ۸۰ الی ۹۰ درصد نتیجه این مصول مثبت است.
محصول زراعتی سویابین که تخم آن از امریکا آورده شده بود، طی دو سال اخیر نتیجه خوبی در ولایت بامیان داشته که مسئولان ریاست زراعت این ولایت از گسترش و افزایش زرع این محصول در سال‌های آینده خبر می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا