آخرین اخبارافغانستانزنان

بانوی افغانستان دومین اختراعش را در اروپا ثبت کرد

خبرگزاری دید: شکردخت جعفری مخترع افغانستانی در بریتانیا می‌گوید دومین اختراع خود را به عنوان اندازه گیری سه بعدی دوز پرتو ایکس برای درمان سرطان در «اتحادیه اروپا» به ثبت رسانده است.

به نقل از بی بی سی، شکردخت جعفری بانوی افغانستان ساکن اروپا دومین اختراعش را که در اندازه گیری پرتوهای ایکس برای درمان سرطان کاربرد دارد، ثبت کرده است.
شکردخت گفت: این اختراع سیستم سه بعدی دوزسنجی است که در داخل بدن بیمار سرطانی قرار داده می‌شود، وقتی بیمار تحت درمان رادیوتراپی قرار می‌گیرد، مقدار دقیق تشعشع دریافتی بدن بیمار را ثبت می‌کند و پزشکان معالج با خوانش آن، سنجش میزان اشعه دریافتی بدن بیمار را در می‌یابند.
او افزود که این اختراع در ادامه کار قبلی او است.
او دو سال پیش نیز اختراع دستگاه «دوزسنج» ثبت تششعات پرتو درمانی سرطان را در بریتانیا ثبت کرده بود. با استفاده از این دوزسنج که با استفاده از مهره‌های ساده شیشه‌ای ساخته، می‌توان میزان اشعه‌ای را که بیماران سرطانی در زمان رادیوتراپی دریافت می‌کنند، با دقت بسیار بالا و در بازه زمانی مناسب اندازه‌گیری کرد.
مسئولان مرکز تحقیقات دانشگاه ساری در جنوب لندن گفته بودند که طرح خانم جعفری در زمینه پرتو درمانی براساس تحقیقات پروفسور دیوید برادلی (David Bradly) انجام شده که در آن از فایبرهای شیشه‌ای استفاده می‌شد. ولی انجام این روش در محیط کلینیکی عملی نبود.
او در مورد اهمیت این اختراع تازه گفت که در حال حاضر بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بیمارانی که پرتو درمانی می‌شوند، درمان شان به خاطر دقیق نبودن میزان اشعه دریافتی موفق‌ نیست که این دستگاه میزان خطا را به نصف کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا