آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعه

بانک جهانی: ارزش پول افغانی، کاهش داشته است

خبرگزاری دید: بانک جهانی با نشر گزارشی از وضعیت اقتصادی افغانستان می‌گوید که با شروع سال ۲۰۲۴ میلادی، ارزش واحد پول افغانی در برابر همه ارزهای اصلی رو به کاهش بوده است. تا پایان فبروری، در برابر دالر امریکا ۵.۴ درصد، در برابر یورو ۵ درصد، در برابر یوان چین ۱۳ درصد، در برابر روپیه هند ۵.۲ درصد و در برابر روپیه پاکستان ۶.۳ درصد کاهش یافت”.

به نقل از صدای آمریکا؛ بانک جهانی روز گذشته (۲۰ حوت) در این گزارش گفت است: “با شروع سال ۲۰۲۴، ارزش پول افغانی در برابر همه ارزهای اصلی کاهش یافت. تا پایان فبروری، در برابر دالر امریکا ۵.۴ درصد، در برابر یورو ۵ درصد، در برابر یوان چین ۱۳ درصد، در برابر روپیه هند ۵.۲ درصد و در برابر روپیه پاکستان ۶.۳ درصد کاهش یافت”.

این بانک گفته است که با وجود این کاهش ارزش، نرخ برابری ۷۲.۸۸ افغانی در برابر دالر امریکا تا ۲۸ فبروری سال روان میلادی همچنان حاکی از افزایش ۱۸.۲ درصدی نسبت به ۱۵ اگست ۲۰۲۱ است.

اما محمدیوسف سلیم، آمر عمومی بانکداری اسلامی بانک مرکزی افغانستان از افزایش ارزش افغانی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

سلیم در پیامی که از سوی بانک مرکزی افغانستان در ایکس نشر شده گفته است: “نسبت به سال گذشته ارزش افغانی ۱۵.۴۲ فیصد بلند رفته است و بانک افغانستان در نظر دارد که در تطبیق سیاست‌های پولی افغانی را به ثبات برساند و انقلاسیون را کنترول کند”.

بانک مرکزی افغانستان برای ثبات ارزش افغانی همانند حکومت‌های قبلی هفته‌وار دالر امریکایی را در بازارهای ارز لیلام می‌کند.

در آخرین مورد این بانک ۱۵ میلیون دالر امریکایی را روز یکشنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) در بازارهای ارز عرضه کرد. روز گذشته در سرای شهزاده کابل یک دالر امریکایی بین ۷۰.۸۵ و ۷۰.۹۰ افغانی معامله شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا