آخرین اخباراجتماعاسلایدشواقتصاد و توسعه

بانک جهانی: زندگی در افغانستان «دشوار و تلخ» است

خبرگزاری دید: دومین نظرسنجی «نظارتی رفاه افغانستان» که از سوی بانک جهانی انجام شده، نشان می‌دهد که زندگی در افغانستان به دلیل این که دو سوم خانواده‌ها در تامین نیازهای اولیه غذایی مشکل دارند، دشوار است.

نتیجه این نظرسنجی روز سه‌شنبه(۱ قوس) از سوی بانک جهانی منتشر شد و بازه زمانی ماه جون تا اگست سال جاری میلادی را بررسی کرده است.

در گزارش ارائه شده از سوی بانک جهانی آمده است که «در مجموع، این سروی تصویری تلخ از شرایط زندگی در افغانستان ترسیم می‌کند».

ملیندا گود رییس بانک جهانی برای افغانستان، گفته است: «بسیار نگران‌کننده است که می‌بینیم اکثر خانواده‌های افغان همچنان با مشکلات اقتصادی عظیمی روبه‌رو اند و دسترسی به آموزش – به‌ویژه برای دختران – به‌شدت محدود است».

بر‌اساس این نظر‌سنجی، دو سوم خانوده‌ها در تامین نیازهای اولیه غذایی و غیرغذایی مشکل دارند و مشکل دسترسی به‌ غذا در زمستان پیش‌رو بیشتر خواهد شد.

براساس این گزارش، ۶۵ درصد از پاسخ‌دهند‌گان معتقدند که شرایط اقتصادی خانوارهای‌شان در ۱۲ ماه آینده بدتر خواهد شد.

در حالی که این رقم  ۲۶ درصد در تابستان ۲۰۲۰ و ۵۹ درصد در دور اول این نظرسنجی بود که حاکی از گسترش حس بدبینی نسبت به اقتصاد است.

گزارش می‌افزاید که اشتغال برای سرپرستان خانواده‌ها، بین اکتوبر ۲۰۲۱ تا جون ۲۰۲۲، در بخش خصوصی هفت درصد بهبود یافته، در حالی که اشتغال در بخش دولتی بسیار کمتر شده است.

این گزارش می‌گوید که میزان ثبت‌ نام در مکاتب متوسطه برای پسران در مناطق روستایی راکد به نظر می‌رسد و در مناطق شهری کاهش یافته است؛ زیرا پسران بزرگ‌تر برای جست‌وجوی شغل در شرایطی که به‌طور فزاینده‌ای دشوار است، ترک تحصیل کرده‌اند.

همچنان میزان حضور دختران مکاتب متوسطه، به‌ویژه در مناطق شهری از ۴۴ و ۵۰ درصد در تابستان ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، به ۱۲ درصد در تابستان ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

نظرسنجی می‌گوید که  دو سوم خانواده‌ها گزارش داده‌اند که نسبت به یک سال گذشته احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

اما همین امر در مناطق مرکزی و غربی صدق نمی‌کند؛ جایی که خانواده‌های بیشتری نسبت به سال گذشته احساس امنیت کمتری دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا