آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

عبدالله در دوحه:

باور به راه حل نظامی و زور در افغانستان به جایی نمی‌رسد

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در نشست دوحه گفت که باور به راه حل نظامی و یا تاکید به پیروزی از راه زور و خشونت به جایی نمی‌رسد و فقط سبب ادامه‌ جنگ به انواع و اشکال متفاوت می‌گردد.


به گزارش خبرگزاری دید، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی امروز شنبه(۲۶سرطان) در نشست دوحه که میان هیئت عالی‌رتبه‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان برگزار شده، گفت که مردم افغانستان روزهای دشواری را سپری می‌کنند. جنگ به شدت جریان دارد و قربانی اصلی آن مردم ما می‌باشد.
او بیان کرد که قبل از آمدن به دوحه با تمام بزرگان سیاسی و رهبری جمهوری اسلامی افغانستان مشوره‌های همه جانبه صورت گرفته و پیام همه یکی است که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید تمام انرژی و توان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای قطع جنگ و طرح یک آینده‌ مشترک برای مردم افغانستان متمرکز گردد.
رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت که به وضاحت می‌گویم که حضور شماری از بزرگان سیاسی افغانستان در اینجا به شمول اعضای هیئت مذاکره کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان که از همه اقوام و گروه‌های اجتماعی نمایند‌گی می‌کنند، پیام‌آور عزم راسخ ما برای تأمین وحدت، مشارکت ملی معنی‌دار جهت نجات کشور از بحران فعلی در حمایت از صلح عادلانه و پایدار می‌باشد.
عبدالله خاطرنشان کرد که رسیدن به صلح نیازمند انعطاف پذیری هر دو طرف است. باور ما این است که فضای منطقه‌ای و جهانی برای تأمین صلح در کشور فراهم شده است. در حالی که از حمایت همه کشورها، نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های اسلامی، علمای مطرح جهان اسلام و پارلمان‌های کشورهای مختلف از رسیدن به راه حل صلح‌آمیز و تلاش‌های آنان قدردانی می‌کنیم. می‌خواهیم تأکید نماییم که مردم افغانستان خواهان ادامه‌ حمایت‌های جهانی از پروسه صلح در کشور ما می‌باشند. ما از تسهیل و میانجی‌گری قطر به همکاری سازمان ملل متحد استقبال کردیم و آنرا برای پیشرفت مذاکرات مفید می‌دانیم.
او افزود: همه می‌دانیم که مردم افغانستان قربانی خشونت‌های کنونی هستند. فرق نمی‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان به گزینه زور متوسل شود و یا تحریک طالبان تلاش به پیروزی از طریق خشونت و جنگ نماید، بازنده‌ اصلی جنگ کنونی مردم افغانستان می‌باشند.
رییس شورای عالی مصالحه ملی عنوان کرد: باور به راه حل نظامی و یا تاکید به پیروزی از راه زور و خشونت به جای نمی‌رسد. فقط سبب ادامه‌ جنگ به انواع و اشکال متفاوت می‌گردد.
عبدالله اضافه کرد که افغانستان هنوز هم به بازسازی و روابط سازنده به منطقه و جهان نیاز دارد. اتصال اقتصادی منطقه نیازمند صلح و ثبات در افغانستان است. اجلاس دیروز در تاشکند که در آن همه کشورهای منطقه و جهان روی نقش تأمین صلح در افغانستان به منظور توسعه منطقه‌ای تاکید کردند، یادآور همین موضوع است. اگر این فرصت به هدر برود ما همه در برابر خداوند، مردم، تاریخ و جهان مسئول می‌باشیم.
رییس هیئت افغانستان در این نشست گفت که این واقعیت است که مردم افغانستان به کمک جامعه جهانی در سال‌های پسین دستاوردهای زیادی مثل حق رأی در تعیین زعیم ملی و سرنوشت سیاسی، حقوق و آزادی‌های زنان، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان، حقوق قربانیان جنگ و سایر پیشرفت‌ها داشته‌اند. می‌دانیم که برداشت از این دستاوردها بین ما متفاوت است. اما باید تفاوت نظریات ما در معرض اراده و قضاوت جمعی مردم قرار گیرد. ما باید از تحمیل برداشت و نظریات خود به گونه‌ غیرصلح‌آمیز خودداری کنیم.
او گفت که هیئت مذاکره کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان این صلاحیت و صلابت را به نمایند‌گی از مردم افغانستان دارد تا روی همه مسایل از جمله اقدامات بعدی که برای رسیدن به یک فیصله نهایی نیاز است، مذاکره کند. ما آمده‌ایم تا این را برای شما اطمینان بدهیم تا از این فرصت استفاده موثر صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا