آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

بایدن از تصمیم خود برای پایان اشغال افغانستان دفاع کرد

جو بایدن رییس جمهور امریکا با دفاع از تصمیم خود برای خروج از افغانستان گفت که انتظار داشت ارتش افغانستان در برابر طالبان مقاومت کند، اما این فرضیه اشتباه بود.


به گزارش خبرگزاری دید، جو بایدن رییس جمهور امریکا یک روز پس از تکمیل روند خروج این کشور از افغانستان در کاخ سفید گفت که در جریان خروج، انتظار نمی‌رفت مقاومت ارتش افغانستان در این مدت کوتاه شکسته شود.
بایدن اظهار داشت: امریکا شب گذشته در کابل به جنگ ۲۰ ساله خود در افغانستان پایان داد. این طولانی ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده بود.
وی تاکید کرد که ایالات متحده بیش از ۱۲۰ هزار نفر را خارج کرده است که بزرگ‌ترین تخلیه هوایی در تاریخ کشور است.
بایدن عملیات خروج در افغانستان را «موفقیت فوق العاده» خواند و از کارکنان دیپلماتیک و نظامی که در کابل خدمت کردند، تشکر کرد.
وی با اشاره به این‌که تصمیم به پایان دادن به جنگ در افغانستان در ماه اپریل اتخاذ شده و آخرین روز خروج نیز ۳۱ اگست تعیین شد، گفت: انتظار می رفت که بیش از ۳۰۰ هزار نیروی امنیت ملی افغانستان که ما ۲۰ سال آموزش داده و تجهیز کرده بودیم در جنگ داخلی با طالبان قوی باشند. اما دیدیم که این فرض که دولت افغانستان برای مدتی مقاومت کند درست نیست.
بایدن تاکید کرد که ایالات متحده هنوز هم برای هر شرایطی آماده است.
به گفته وی، ایالات متحده ٥ هزار و ٥٠٠ شهروند امریکایی را از افغانستان خارج کرده و حدود ۱۰۰-۲۰۰ نفر در داخل این کشور باقی مانده‌اند.
بایدن با یادآوری این‌که طالبان در بیانیه‌های مختلف اعلام کرده که به افرادی که مایل به خروج از کشور هستند، راه امن تامین خواهد کرد؛ افزود: ما به اقدامات طالبان نگاه می‌کنیم، نه فقط به حرف‌های آن‌ها. ما این قدرت را داریم که مطمئن شویم آن‌ها به این تعهدات عمل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا