آخرین اخبارافغانستانسیاست

بایدن به دشمنی با مردم افغانستان پایان دهد/ امریکا برای توجیه شکستش سرمایه افغانستان را مسدود کرد

رسول شهزاد: کابل

خبرگزاری دید: شورای مردمی بابکرخیل می‌گوید که جو بایدن رییس جمهور امریکا به دشمنی و انتقام گیری از مردم افغانستان پایان دهد. این شورا همچنان افزود که امریکا برای توجیه شکستش در افغانستان پول‌های مردم را مسدود کرد.

 

خبرگزاری دید: شورای مردمی بابکرخیل می‌گوید که جو بایدن رییس جمهور امریکا به دشمنی و انتقام گیری از مردم افغانستان پایان دهد. این شورا همچنان افزود که امریکا برای توجیه شکستش در افغانستان پول‌های مردم را مسدود کرد.
شورای مردمی بابکرخیل امروز پنجشنبه ( ۵ حوت) طی نشستی خبری در کابل اعلام کرد که امریکا باید هر چه زودتر سرمایه مسدود شده افغانستان را آزاد سازد.
حاجی عنایت الله بابکرخیل رییس این شورا گفت که امریکا و مقامات دولت بایدن باید به دشمنی با مردم افغانستان پایان دهد و ذخایر ارزی افغانستان که مطلق به مردم کشور است را آزاد سازد.

آقای بابکر خیل افزود که اظهارات جو بایدن مبنی بر مسدود کردن پول افغانستان خلاف اصول بین‌الملل است زیرا عاملان حمله ۱۱ سپتمبر عرب‌ها به همکاری پاکستانی بوده است.
وی افزود که عامل سقوط برج تجارت جهانی اسامه بن لادن بود که در پاکستان زندگی می‌کرد. اگر امریکا قصد تحریم کشوری را داشته باشد آن کشور افغانستان نیست.
این در حالی است که چندی پیش رییس جمهور امریکا طی فرمانی دستور آزاد سازی بخشی از پول‌های افغانستان را صادر کرد و بخش دیگر آن را برای غرامت به خانواده‌های حملات ۱۱ سپتمبر تخصیص داد که با واکنش‌های بین‌المللی گسترده مواجه شد.
رییس شورای بابکر خیل همچنان افزود که امریکا غرامت حملات ۱۱ سپتمبر را از مردم افغانستان می‌گیرد در صورتی که عاملان آن حمله بر همگان معلوم است.
همچنان عبدالطیف بابکر خیل عضو این شورا در این نشست گفت که اقدام امریکا برای مسدود کردن پول‌های افغانستان غیر قابل بخشش است.
وی افزود که مردم افغانستان در وضعیت بسیار بد اقتصادی قرار دارند و کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان باید بر امریکا فشار وارد کنند تا سرمایه مردم افغانستان را آزاد سازد در غیر آن صورت یک فاجعه بزرگ انسانی در کشور رخ خواهد داد.
گفتنی است که بعد از سقوط افغانستان به دست طا-لبان امریکا تمام ذخایر ارزی افغانستان را مسدود و برای آزاد سازی آن شرایطی خاصی را بر طا-لبان وضع کرده بود که به تازگی فرمان آزاد سازی ۷ میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده افغانستان را صادر کرد.
بایدن به نهادهای مالی ایالات متحده گفته است که دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از پول‌های افغانستان برای کمک‌های بشری و نیازهای اولیه و ۳.۵ میلیارد دالر دیگر را برای پرداخت‌های مربوط به دعاوی حقوقی قربانیان تروریزم مورد استفاده قرار دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا