آخرین اخبارجهانسیاست

بایدن حملات پهپادی را در افغانستان محدود می‌کند

خبرگزاری دید: رییس جمهور امریکا قانون محرمانه‌ای را امضا کرده که بر بنیاد آن حملات پهپادی ضد تروریزم در خارج از مناطق جنگی محدود می‌شود.


به نقل از نیویارک تایمز، رهنمودی را که کاخ سفید روز گذشته به پنتاگون و سی‌آی‌ای فرستاده است، محدودیت‌های موقت را علیه حملات پهپاد‌ی ضد تروریزم نهادینه می‌کند.
نیویارک‌تایمز می‌گوید که این سند امضاشده محرمانه را ندیده است، اما یک مقام ارشد دولت امریکا به‌ شرط افشا نشدن نامش از امضای چنین سندی توسط جو بایدن خبر داده و گفته که بر مبنای آن حملات پهپادی امریکا به شدت محدود می‌شود.
بر مبنای این قانون، تأیید بایدن قبل از افزودن یک تروریست مظنون به فهرست افرادی که می‌تواند برای «اقدام مستقیم» هدف قرار گیرد، ضروری است.
اتخاذ این سیاست نشان‌دهنده بازگشت به کنترول متمرکزتر تصمیم‌گیری‌ها در مورد عملیات کشتار هدفمند است که توسط روسای جمهور پیشین امریکا اجرا می‌شد.
لیز شروود رندال مشاور امنیت داخلی بایدن در بیانیه‌ای اذعان کرده است که رهنمودهای رییس جمهور در استفاده از اقدامات مرگبار و عملیاتی خارج از مناطق جنگی، نیازمند آن است که اقدامات ضد تروریزم ایالات‌ متحده بالاترین معیارهای دقت، از جمله شناسایی اهداف مناسب و به حداقل رساندن تلفات افراد ملکی را رعایت کند.
قانون جدید به این معنا است که امریکا قوانین جدید عملیاتی را در چندین کشور از جمله افغانستان، سومالیا، یمن و مناطق قبایلی پاکستان محدود می‌کند.
با این حال، قوانین اجازه می‌دهد که حملات در شرایط فوق‌العاده و به خاطر دفاع از خود و سایر نیروهای شرکا به تأییدیه کاخ سفید نیازی نباشد.
گفتنی است که ایالات متحده پس از خروج از افغانستان دو حمله پهپادی در افغانستان انجام داد. در حمله ماه اگست، ۱۰ تن از افراد ملکی، به شمول ۷ کودک را در کابل کشت. در حمله دوم در ماه جولای، ایمن‌الظواهری رهبر القاعده را در منطقه شیرپور کابل از بین برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا