آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

بایدن: در صورت احساس خطر از افغانستان، حمله نظامی می‌کنیم

خبرگزاری دید: رییس جمهور امریکا در نامه‌ای به کانگرس گفته نظامیان این کشور خارج از افغانستان آماده هستند تا به تهدیدات ناشی از افغانستان پاسخ دهند.

جو بایدن رییس ‌جمهور ایالات متحده به تازگی در نامه‌ای به کانگرس تاکید کرده که پرسونل نظامی امریکا در خارج از افغانستان حضور دارند که موقعیت استراتژیک برای مقابله موثر با تهدیدات احتمالی را دارند.

این نامه به عنوان یک عنصر محوری از تعهد مستمر رییس جمهور امریکا به آگاه نگه داشتن کانگرس در مورد استقرار نیروهای مسلح ایالات متحده است.

بایدن در این نامه نوشته است: پرسونل نظامی ایالات متحده در خارج از افغانستان مستقر هستند تا به تهدیدات علیه ایالات متحده و منافع ایالات متحده که ممکن است از داخل افغانستان ناشی شود، رسیدگی کنند.

وی خاطرنشان کرده که عملیات‌های جاری که با همکاری شرکای بین‌المللی متعدد انجام می‌شود، در کاهش قابل توجه قابلیت‌های داعش در سوریه و عراق موثر بوده است.

در این نامه به جزییات، چگونگی و محل استقرار این نیروها اشاره نشده است.

گزارش سالانه تروریزم وزارت خارجه ایالات متحده، فعالیت مستمر عناصر القاعده، داعش و گروه‌های تروریستی متمرکز در افغانستان را تایید کرده است.

بایدن در نامه خود همچنین به استقرار ارتش امریکا در شبه جزیره عربستان، اردن، لبنان، ترکیه، افریقای جنوبی، کیوبا و فیلیپین اشاره کرده است.

با وجود گذشت بیش از دو سال از خروج نیروهای امریکایی، نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های تروریستی در افغانستان همچنان ادامه دارد. چندین کشور پیوسته در مورد گسترش احتمالی گروه‌های تروریستی از افغانستان هشدار داده‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالانه خود از سال ۲۰۲۲ که این ماه منتشر شد، ابراز داشت که همسایگان افغانستان به شدت نگران تهدیدات تروریستی احتمالی ناشی از این منطقه هستند.

در این گزارش آمده است: در حالی که طا-لبان متعهد به جلوگیری از استفاده گروه‌های تروریستی از افغانستان برای انجام حملات علیه ایالات متحده و متحدانش است، توانایی آن‌ها در جلوگیری از عملیات خارجی عناصر القاعده، تحریک طا-لبان پاکستان و داعش خراسان همچنان نامشخص است.

این وزارت همچنین افزوده که با وجود تعهدات طا-لبان مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه سایر کشورها، آنها همچنان به پناه دادن به گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا