آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

رییس اجرایی در ملل متحد:

باید مراکز فعالیت و پناه‌گاه‌های تروریزم مسدود شود/ ما گام اساسی برای صلح برداشته‌ایم

داکتر عبدالله عبدالله که شبانگاه دیروز چهارشنبه (۴ میزان) در مقر سازمان ملل در نیویارک برای رهبران جهان سخنرانی می‌کرد، گفت:« تمام بازیگران باید روی این توافق نمایند که با گروه‌های هراس‌افکن برخورد یکسان داشته باشند و پناهگاه‌های تروریزم رامسدود سازند.


داکتر عبدالله عبدالله که شبانگاه دیروز چهارشنبه (۴ میزان) در مقر سازمان ملل در نیویارک برای رهبران جهان سخنرانی می‌کرد، گفت:« تمام بازیگران باید روی این توافق نمایند که با گروه‌های هراس‌افکن برخورد یکسان داشته باشند و پناهگاه‌های تروریزم رامسدود سازند.
رییس اجرایی گفت:« مراکز فعالیت و پناه‌گاه‌های آنان را مسدود نمایند و متخلفان را محاکمه یا به کشور اصلی برگردانند. پاسخ و عمل در این حوزه تاکنون اندک و غیر کافی بوده است. ما با تمام کشورهای دور و نزدیک کار می‌کنیم تا به نتایج بهتری دست یابیم.»
رییس اجرایی افزود: ‌ما نیازمند مطالعه و ارزیابی راه‌ها و ابزارهای نو برای دست یافتن به اجماع بزرگ‌تر از طریق دیالوگ و رفتارها و عملکردهای معطوف به نتایج هستیم.
او بیان داشت،‌ از همین‌رو تا همین لحظه ما تعریف پذیرفته شده جهانی و رسمی از دهشت‌افکنی یا تروریزم نداریم. پدیده شومی‌که از سوی حکومت‌ها و بازیگران غیرحکومتی یاغی و جنایتکار که زیر نام دین،‌ ایدئولوژی، پوشش‌ اقتصادی یا روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا وضعیت موجود و نظم جهانی استوار بر دولت‌های ملی را برهم زنند و به اهداف رادیکال خود با استفاده از خشونت ‌کور که در هیچ دینی جایز نیست، دست یابند.
رییس اجرایی تاکید نمود،‌ ما در حالی‌که قاطعانه علیه نسخه‌های جدید و خشن‌تر دهشت‌افکنی زیر نام داعش در بخش‌هایی از افغانستان مصروف نبرد هستیم، تاهنوز نتوانسته‌ایم به منابعی چون اقتصاد جرمی و قاچاق موادمخدر و مشکل پناه‌گاه‌ها که در رشد و توسعه دهشت‌افکنی نقش جدی دارد، پایان دهیم. اکنون تلاش داریم که جلو استفاده برخی کشورها را از دهشت‌افکنی به عنوان ابزار سیاسی برای تحقق اهداف خاص جلوگیری نماییم.
رییس اجرایی علاوه کرد که افغانستان از دولت‌های همسایه خود به ویژه پاکستان‌ خواسته‌ تا افغانستان را در هدف قراردادن و نابودسازی پناه‌گاهای دهشت‌افکنان همکاری نماید. ما چشم به راه تطبیق به موقع و موثر برنامه عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی هستیم که در این اواخر روی آن توافق صورت گرفته است.
وی با اشاره به پروسه صلح گفت که دولت افغانستان برای رسیدن به صلح با طالبان گام‌های اساسی را برداشته است.
رییس اجرایی افزود:« دوتا امتحان مهم در افغانستان در پیش‌روی داریم، انتخابات پارلمانی برای ماه آینده و انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده. با توجه به تجربه‌های گذشته، من و رییس جمهور غنی موافقیم که مشروعیت سیاسی از اراده مردم برمی‌خیزد.»

عبدالله عبدالله گفت:« در عین این‌که به تلاش‌های خود برای دست یافتن به صلح ادامه می‌دهیم و به قضایای امنیتی و چالش‌های حکومت‌داری می‌پردازیم، می‌خواهیم زمینه برگزاری یک انتخابات سالم، با اعتبار، عادلانه و مشروع را فراهم سازیم تا رأی‌دهندگان نتایج آن را بپذیرند. بدون در نظرداشت این‌که کی می‌برد و کی می‌بازد،‌ آینده افغانستان بستگی به تقویت اجماع ملی برای دست یافتن به اتحاد و تأمین صلح و ثبات سیاسی دارد که مشروعیت خود را از بنیادهایی به دست می‌آورد که متکثر،‌ همه‌شمول و دمکراتیک است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا